KJØP 3 BETAL FOR 2 på alle våre produkter! Opp til 30% rabatt, bruk vår rabattkode CIBDOL3

Sove

4.6/5.0
Rangert av 204 [/ 1] brukere.
Prisene starter på € 25,00

Viktigheten med søvn

Viktigheten med søvn

Uansett livsstil, hobbyer eller interesser, er det en avgjørende prosess som forener oss alle - søvn. Fra det øyeblikket vi er født, er søvn grunnleggende for hvordan kroppen vår blir frisk. Det er ikke bare fysisk restitusjon heller . Søvn gir hjernen vår tid til å behandle hendelser, følelser og til og med reparere nevroner.

Det spiller ingen rolle hvor mye eldre (eller klokere) vi blir - kroppens behov for søvn forblir. Imidlertid er det største problemet når vi blir eldre det økende antall hindringer mellom oss og en god natts søvn. Selv om det kan være fristende å hoppe over noen få søvntimer til fordel for arbeid eller sosiale aktiviteter, kan dette raskt føre til dype helsemessige konsekvenser. Det er viktig at du gir deg selv litt nedetid, og det første trinnet er fastslå hvor mye søvn du trenger.

Hvor mye søvn trenger vi egentlig?

Å vite at vi alle trenger søvn er vel og bra, men hvor mye søvn trenger du for å fungere optimalt? Det er et viktig spørsmål, men dette varierer fra person til person.

Under generelle omstendigheter er den anbefalte søvnvarigheten som følger:

• Førskole (3–5 år): 10–13 timer
• Skolealder (6–12 år): 9–12 timer
• Tenåringer (13–18 timer) 8-10 timer
• Voksen (18+): 7–9 timer

Det er viktig å understreke at dette bare er anbefalinger, og den ideelle lengden på søvn varierer avhengig av eksisterende helsemessige forhold, livsstil, og andre faktorer.

Vi bør også raskt påpeke at du ikke kan lure systemet og få ekstra søvn en dag og mindre en annen. Den beste tilnærmingen er et konsistent søvnmønster. Men hvis du har lyst til å holde deg oppe sent i helgen, vil det ikke hemme din velvære - livet handler tross alt om balanse!

Hva er årsakene til søvn eller søvnløshet av dårlig kvalitet?

I prinsippet bør det være lett å sovne - du legger hodet til hvile når du er sliten, driver bort i søvne, og våkner når du er god og klar. Virkeligheten kan imidlertid være dramatisk annerledes.

Husker du hindringene mellom deg og den avslappende søvnen vi nevnte tidligere? Følgende har potensial til å påvirke rastløshet og din evne til å sovne lett:

Mat (overflødig fett og sukker)

Koffein

Understreke

 

Elektriske enheter (spesielt blått lys fra mobiltelefoner og TV-apparater)

Støyforstyrrelser

Uregelmessig arbeidstid

Å være forstyrret (av og til) av en av årsakene som er skissert ovenfor, er ikke uvanlig. Men hvis du ikke takler disse forløperne til søvn av dårlig kvalitet og regelmessig synes det er vanskelig å nikke, eller fremdeles føler deg trøtt når du våkner, kan det føre til søvnløshet.

Hva er søvnløshet?

Søvnløshet er et begrep som brukes til å beskrive vanlige problemer med å få sove. Symptomer inkluderer:

• Ligge våken om natten
• Føler deg fortsatt trøtt etter du har våknet
• Det er vanskelig å ta en lur (selv om du er sliten)
• Å våkne flere ganger om natten

Sannsynligvis opplever de fleste av oss noen av problemene på listen ovenfor, men en person med søvnløshet vil oppleve dem regelmessig. Symptomer kan ofte vare i flere måneder eller år. I de fleste tilfeller blir søvnløshet utbedret av små endringer i daglige vaner, men du bør alltid søke råd fra fastlege eller lege for mer ekstreme eller langvarige tilfeller.

Hva er konsekvensene av søvnmangel?

Dessverre føles det ofte i et døgnåpent samfunn nesten umulig å slå seg av om natten. Men mens mange kan trekke på seg søvnmangel, er implikasjonene av å ikke få nok ganske alvorlige.

En konsekvent, langvarig mangel på avslappet søvn kan føre til følgende:

• Kardiovaskulære problemer
• Diabetes
• Fedme
• Depresjon
• Dårlig motivasjon
• Lav konsentrasjon

Verst av alt, disse symptomene kan oppstå ganske raskt. Kombiner søvnmangel med en stillesittende livsstil, et fett kosthold eller røyking, så kan mennesker forkorte levetiden. En 2018-studie av søvn og dens betydning identifiserte at det å sove mindre enn seks timer per natt "hadde ti ganger større risiko for for tidlig dødelighet sammenlignet med de som fikk syv til ni".

Den beste medisinen for å motvirke søvnproblemene dine: en sunn livsstil

Vi vet at avslappende søvn er avgjørende for velvære, og omtrent hvor mye vi skal få hver natt. Men hvis du sliter med å få fortjent hvile, hva kan du gjøre med det?

Forutsatt at du ikke har underliggende helsemessige forhold, er den vanligste anbefalingen for bedre kvalitet på søvn en sunn, balansert livsstil! Vi snakker ikke om å løpe 5 mila hver dag, bo på treningsstudioet, eller en diett bestående av frø og grønnsaker. I stedet kan enkle endringer dramatisk forbedre søvnkvaliteten din.

Vaner som er kjent for å forbedre søvnkvaliteten inkluderer:

• Lett trening (omtrent 30 minutter om dagen)
• En balansert diett
• Begrenset koffeininntak etter middagstid
• Redusert eksponering for elektriske apparater minst en time før du legger deg
• Konsekvent søvn- og våkne tid
• Støy- og lysdempet soverom (så mye som mulig)
• Kosttilskudd (melatonin, baldrian og magnesium)
• En behagelig seng!

Det er ikke alltid mulig å opprettholde alt av dette hver dag. Nøkkelen er imidlertid å fokusere på de som vil få størst innvirkning. Hvis du regelmessig ser på TV-serier sent på kvelden, vil det gjøre en dramatisk forskjell for søvnkvaliteten din å begrense eksponeringen før sengetid. Hvis du er skiftarbeider, kan det hende at et konsistent søvnmønster ikke er mulig, men du kan fortsatt sørge for at miljøet er så gjestfrie som mulig (begrenset støy- og lyseksponering).

Hva du trenger å vite om CBD og søvn

Kosttilskudd er et populært middel mot søvnproblemer. De er enkle å ta, og kan passe for selv de travleste personene. Tilskudd inkluderer også vår favoritt cannabinoid — CBD. I likhet med melatonin, valerian og magnesium, ser det ikke ut til at CBD direkte vil forbedre søvnkvaliteten alene. Når det er sagt, som en del av en balansert tilnærming, kan det vise seg å være en sterk alliert i din søken etter en bedre natts søvn.

En mekanisme som knytter alle våre biologiske systemer - inkludert de som er direkte involvert i søvn - er det endocannabinoide systemet. Heldigvis for oss spiller CBD en avgjørende rolle i modulering av ECS, dets reseptorer og generelle effektivitet.

Flere prekliniske studier antyder at det kan være en sammenheng mellom inntak av CBD og kroppens søvnsyklus. Hvis du prøver å løse søvnproblemer, er en av de første tingene du bør gjøre er å etablere et passende (og konsistent) søvnmønster. CBD hjelpe med å støtte dette ønsket om balanse, og det kan også indirekte hjelpe til med noen av årsakene til dårlig søvn vi fremhevet tidligere.

Nøkkelen til et godt liv: Kvalitetssøvn og følelse av uthvilt

Det kan ikke benektes viktigheten av en god natts søvn, og for det meste er det snakk om små livsstilsendringer som trengs for å få kroppen din tilbake på sporet. Men det skader ikke å ha litt støtte fra sidelinjen, og det er akkurat der CBD kan passe inn i søvnproblematikken.

Gitt sin mangel på toksisitet og sin naturlige synergi med andre søvntilskudd som melatonin, er det ingen tvil om at det kan vise seg å være et verdifullt tillegg til din velvære. Hvis du er lei av å ikke få nok søvn, er det på tide å gi sinnet og kroppen den hvile den fortjener. For et lite løft underveis er CBD her for å hjelpe deg med å oppnå den viktige balansen.

Produktvelger