KJØP 3 BETAL FOR 2 på alle våre produkter! Opp til 30% rabatt, bruk vår rabattkode CIBDOL3

Humør

Depresjon

Å gjøre selv de enkleste oppgavene til å føle seg umulige- depresjon er en sinnslidelse som rammer over 250 millioner mennesker over hele verden. Det etterlater ofte menn, kvinner og barn til å føle seg stadig bekymret, trist og rastløs, med symptomer som sakte eskalerer over tid. Det er også denne jevne økningen i symptomets alvorlighetsgrad som gjør behandlingen avgjørende.

Imidlertid, som det ofte er tilfelle med sinnslidelser, er det ikke en ensartet tilnærming til behandling. I stedet er den beste måten å adressere depresjon på helt avhengig av person og individ. Selv om vedvarende følelser av tristhet og bekymring eksisterer på tvers av alle typer depresjon, kategoriserer helsepersonell lidelsen under følgende diagnoser: alvorlig depresjon, vedvarende depressiv lidelse (PDD), sesongmessig affektiv lidelse (SAD) og bipolar lidelse.

Når det gjelder hvorfor depresjon oppstår, og når - det er ikke et klart svar. Imidlertid er det medvirkende faktorer som genetisk disposisjon, medisiner, alder, livshendelser og traumer eller misbruk. Disse årsakene kan utløse depresjon, noe som fører til noen av symptomene og diagnosene beskrevet ovenfor.

Den negative effekten av depresjon trenger ikke hindre deg i å leve det livet du ønsker. Selv om det kan være en kompleks sinnslidelse, er det dusinvis av mulige behandlinger og mestringsteknikker. Noen ganger kan det å snakke med andre som lever med tilstanden hjelpe deg med å ta tak i symptomene. I mer alvorlige tilfeller kan terapi, antidepressiva og livsstilsendringer bidra til å holde depresjonen i sjakk.

Det som forblir viktig, fremfor alt annet, er å ikke lide i stillhet. Depresjon fremhever våre bekymringer i hverdagen. Enten det er en utdannet terapeut eller en venn, kan det å snakke med andre hjelpe deg med å sette bekymringene i perspektiv, og innse at problemene dine kanskje ikke er så uoverkommelige som du først trodde.

Hvis du vil lære mer om depresjon, dens innvirkning på livskvaliteten, og hvordan du kan håndtere lidelsen, kan du lese vår omfattende artikkel.

Stress

Selv om det ikke alltid føles som det, er stress en viktig kroppslig respons - uten den ville ikke våre forfedre overlevd! Selv nå, i en verden av sosiale medier, globale epidemier og intense arbeidshverdager, er det fortsatt viktig å håndtere stress og dens fysiologiske innvirkning.

Stress er et bredt begrep som brukes for å beskrive kroppens reaksjon på press eller spenning, og utgjør en avgjørende del av vår medfødte kamp- eller flukt respons. Ved korte utbrudd øker stress pulsen, øker fokuset, og bekjemper tretthet. Hvis du noen gang hatt problemer med å fullføre et arbeide i tide, eller har kommet over en ubehagelig sosial situasjon, vil du kjenne følelsen veldig godt.

Problemet med stress er imidlertid at det bare er ment som en kortsiktig løsning. Kroppen vår kan ikke takle det utvidede presset som stresset legger på vårt fysiske og mentale velvære. Når stress blir kronisk, manifesterer det seg i forskjellige emosjonelle, fysiske, kognitive og atferdssymptomer. Disse symptomene kan se ut til å være milde i begynnelsen - lite energi, smerter og vanskeligheter med å slappe av - men hvis de ikke blir kontrollert, kan stress utvikle seg til avhengighet, et svekket immunforsvar og søvnløshet.

Selv om stress ofte oppstår, forsvinner det vanligvis raskt - gitt riktig behandling og mestringsteknikker. Effektiviteten til disse strategiene varierer avhengig av alvorlighetsgraden av stress og potensielle utløsere. Likevel, med dusinvis av stresshåndtering teknikker å velge mellom, er det sikkert en tilnærming som hjelper. Husk at uansett hvordan du takler stress, kan du ikke eliminere det helt. I stedet handler det om å lære hvordan du takler stress, oppdage tegn på at stress blir kronisk, og ta skritt for å holde det på et håndterbart nivå.

Les vår grundige artikkel for å forstå mer om kroppens stressrespons, vanlige symptomer og veien det tar for fysisk og mental velvære.

Angst

Å føle seg engstelig, bekymret eller urolig av og til er en helt normal reaksjon. Ingen av oss føler oss komfortable eller selvsikre hele tiden! Men når disse følelsene begynner å påvirke dagliglivet eller vedvarer uten en tilsynelatende årsak, er det da angst kan være mer enn bare en vanlig reaksjon.

Angstlidelser er mye mer nyanserte enn de fleste først antar. Mens følelser av angst og bekymring vedvarer over alle angstlidelser, er det ofte årsaken til angst som skiller vanlige lidelser som sosial angstlidelse, helseangst, tvangslidelse og kropp-dysmorfe lidelse. Selvfølgelig kan du føle deg engstelig hele tiden, en tilstand som ofte blir diagnostisert som generell angstlidelse (GAD).

Imidlertid, akkurat som andre vanlige sinnslidelser, er det mange måter å takle angst på. Det er ingen grunn til at det daglige livet, helseproblemer eller barndomsopplevelser må definere hvordan vi tenker eller føler. Unngåelse kan bidra til å kontrollere fysiske symptomer på kort sikt, men det kan også påvirke livskvaliteten negativt. I stedet kan positiv tenking, adressering av kilden til angst, medisiner, og å gjøre noe du elsker bidra til å bekjempe angstens mentale og fysiske symptomer.

Viktigheten av å ta mestre engstelige følelser kan ikke undervurderes. Symptomene bli mer alvorlige over tid, og angrepet kan raskt utvikle seg til flere forstyrrende sinnslidelser. Det er også vanlig at stress og angst overlapper hverandre, i det minste når det gjelder symptomer. Men de to er forskjellige forhold, så det er viktig at du fokuserer på spesifikke mestringsteknikker og snakker med en lege for en nøyaktig diagnose.

Se nærmere på de forskjellige typer angst, hyppige symptomer og ulike mestringsteknikker i vår omfattende guide.

Produktvelger