KJØP 3 BETAL FOR 2 på alle våre produkter! Opp til 30% rabatt, bruk vår rabattkode CIBDOL3

Fokus

Fokus er et fascinerende konsept, ikke minst fordi det vi fokuserer på endrer seg hele dagen. Enten det er spill, studier, eller forfremmelser på jobben, er forbedret fokus kulminasjonen av minne, konsentrasjon og reaksjonstid. For å finne ut hva du trenger å vite om fokus, og viktigst av alt, hvordan du kan forbedre fokus, fortsett å lese.

Hva fokus betyr

Hva fokus betyr

Objektet med fokuset ditt kan avvike fra andres, men prinsippet forblir det samme - "fokus er å konsentrere din interesse eller aktivitet på noe". Dette kan være arbeid, det kan være spill, det kan til og med være å studere eller gjøremål hjemme. Uansett hva det er, hjelper fokus hjernen din til å gi all sin oppmerksomhet til oppgaven.

Men hva skjer når en funksjon vi ofte tar for gitt ikke fungerer? Når du trenger å fokusere og ikke kan, hva er alternativene? Dessverre er det ingen raske løsninger for fokus. Det er en håndfull kortsiktige boosts i form av kosttilskudd, men disse er ingen erstatning for en balansert tilnærming til kosthold, mosjon og søvn.

Hvorfor kan jeg ikke fokusere?

Mangel på fokus kan være katastrofalt, spesielt hvis du er under press for å fullføre en oppgave eller aktivitet. Imidlertid er dårlig fokus et veldig kjent problem, spesielt i dagens verden.

For å fokusere, må vi gi en oppgave vår udelte oppmerksomhet. Men når du tar i betraktning arbeidspress, dårlig kosthold, en stadig stillesittende livsstil, og utilstrekkelig søvn, kan fokus bli nesten umulig. Det meste av tiden stammer manglende evne til å fokusere for mye eller for lite på noe, for eksempel:

Alkohol

Selv om det sannsynligvis ikke vil komme som noen overraskelse, er overdreven alkoholforbruk en betydelig bidragsyter til mangel på fokus. Faktisk gjør innflytelsen av alkohol alt den kan for å forstyrre fokus ved å blokkere kjemiske signaler i hjernen, noe som gjør det stadig vanskeligere for oss å regulere sosial atferd eller utøve forsvarlig dømmekraft og resonnement.

Røyking

Mens noen mennesker tror røyking kan hjelpe dem å fokusere, i det minste på kort sikt, er det en feilaktig tilnærming. Det nærmest øyeblikkelige løftet på humøret og konsentrasjon forsvinner raskt, og blir til irritabilitet, angst og trang til nikotin. At trangen raskt tar over logisk resonnement, og avbryter vår evne til å fokusere.

Distraksjoner

Dessverre, i moderne tid, er overbelastning av informasjon en vanlig årsak til dårlig fokus. Mens mange oppfatter en evne til å multitaske som ønskelig, har hjernen vår en grense for hvor mange oppgaver den kan håndtere effektivt - nøkkelordet her er "effektivt".

Å jobbe med en oppgave før du raskt stopper for å sjekke e-post er et typisk scenario. Men du har sannsynligvis lagt merke til at det tar flere minutter før du er tilbake på sporet. Det er fordi selv den minste distraksjonen kan forstyrre hjernens evne til å fokusere. All den tiden du brukte på å prøve å fokusere blir nærmest bortkastet.

Alternativt kan det å slite med fokus også være fordi du ikke får nok av noe du trenger, for eksempel:

Kosthold

Sinnet og kroppen din trenger riktig ernæring for å føle seg som best. Hvis du ikke gir kroppen det drivstoffet den trenger for å fungere, er det ikke noe håp om å fokusere når det er nødvendig. Et balansert kosthold er vanligvis den beste tilnærmingen.

Du kan også prøve å supplere med spesifikke vitaminer, mineraler og forbindelser for å fylle hull i ernæringen, og dermed støtte fokus - vi vil skrive mer om disse senere.

Trening

Trening, spesielt mangel på den, har en betydelig innvirkning på hvor godt vi kan fokusere. Regelmessig fysisk aktivitet øker kroppens naturlige nivåer av dopamin, noradrenalin og serotonin. Alle de tre hormonene spiller en avgjørende rolle i fokus og oppmerksomhet, så det er viktig at vi holder kroppen i bevegelse for å dra nytte av den kognitive effekten.

Det er også bevis som tyder på at aerob trening forbedrer størrelsen på hippocampus - en del av hjernen som er direkte knyttet til hukommelse og læring. Kort sagt garanterer mangel på bevegelse et avbrudd i vårt fokus.

Søvn

Søvnmangel er en godt dokumentert bidragsyter til dårlig fokus. I tillegg til å svekke dømmekraften, kan mangel på søvn gjøre det mye vanskeligere å ta hensyn og utføre oppgaver som krever logisk resonnement.

Under avslappet søvn kommer sinnet seg fra dagens hendelser, og genererer nye synapser og behandler tanker og følelser. Uten disse viktige prosessene er det betydelig vanskeligere å fokusere på komplekse oppgaver og føre til en altfor vanlig følelse - mental tåke.

Hvordan forbedre fokus

Hvis du ikke er sikker på hvor du skal begynne med å forbedre fokuset, er det dusinvis av enkle aktiviteter og flere kosttilskudd som kan bidra til å optimalisere mental ytelse. Det er viktig å merke seg at ingen enkelt treningsprogram eller supplement vil øke kognitiv ytelse.

I stedet handler forbedring om å bryte konseptet ned i tre nøkkelområder: minne, konsentrasjon og reaksjonstid. Å fokusere på området du sliter mest med kan direkte støtte din evne til å fokusere - men ikke glem å spise godt og få god søvn også.

Hvordan forbedre minnet

Hvis du ønsker å forbedre hukommelsen, er den gode nyheten at det er mange aktiviteter du kan prøve. Du kan utføre det meste på få minutter, men nøkkelen er å lage en fast runtine.

Meditasjon og oppmerksomhet

Meditasjon og oppmerksomhet

Selv om de to metodene er like, er det noen avgjørende forskjeller. Meditasjon er en fysisk prosess som bruker spesifikke puste- og avspenningsteknikker. Selv om oppmerksomhet inkluderer kontrollert pust, er det en mer flytende prosess når du prøver å sentrere tankene dine og utvikle bevissthet.

Uansett hva du velger - meditasjon eller oppmerksomhet - antas begge å bidra til å forbedre hukommelsen og det romlige arbeidsminnet (muligheten til å holde og behandle informasjon og redusere aldersrelatert hukommelse.

D-vitamin

D-vitamin har koblinger til dusinvis av funksjoner i hele kroppen, og en mangel kan raskt føre til svekket helse. I forbindelse med konsentrasjon kan mangel på vitamin D føre til en nedgang i kognitive evner, som også forverres når vi blir eldre.

Heldigvis er det enkelt å fylle opp kroppens med vitamin D. Den mest direkte metoden er å tilbringe mer tid ute. Kroppen vår bruker naturlig sollys for å produsere vitamin D, og ​​for de fleste er dette mer enn nok.

Men hvis du bor i et klima hvor det er vanskelig å tilbringe tid ute, kan du også prøve fet fisk, rødt kjøtt, egg eller spesielt formulerte vitamin D-tilskudd.

Hvordan forbedre konsentrasjonen

Hvordan forbedre konsentrasjonen

Det andre stoppet på reisen mot forbedret fokus er konsentrasjon. Konsentrasjon spiller en betydelig rolle i hvor godt vi kan fokusere, spesielt når du opplever stress på jobb eller er midt i en eksamen.

Hjernetrening

For å forbedre den "mentale innsatsen" du kan rette deg mot en oppgave og tenke på konsentrasjon som en muskel. Og som alle muskler, kan du trene konsentrasjonen din til å bli sterkere og vare lenger.

En morsom og enkel måte å forbedre konsentrasjonen på er å spille spill som krever komplisert problemløsning som sudoku, sjakk og lignende. Denne typen aktiviteter gjør underverker for vår oppmerksomhet og passer både for barn og voksne.

Kosthold og kosttilskudd

Hvis du trenger en kortsiktig økning i konsentrasjonen, kan noen matvarer og kosttilskudd hjelpe. Koffein er det vanligste valget, men kosttilskudd som inneholder vitamin K, guarana frøekstrakt og omega-3 fettsyrer kan også hjelpe.

Før du bestemmer deg for et supplement, må du matche inntaket med din nåværende livsstil. Hvis du er i tvil, snakk med legen din.

Hvordan forbedre reaksjonstiden

Den tredje og siste faktoren å fokusere er reaksjonstid. Forbedring av reaksjonstiden gjør det lettere for oss å bytte mellom oppgaver hvis vi blir distrahert, støtter vår evne til å ta ting på sparket, og forbedrer ytelse i spill og idrett.

Oppvarmingsteknikker

Raske reaksjoner er avhengige av både mental og fysisk hastighet. Oppvarming er viktig for å forbedre reaksjonen av en enkel grunn - varme. Varme gjør at atomer kan bevege seg raskere, og oversettes til raskere reaksjonstid.

Start med å bevege hendene, etterligne bevegelsene du planlegger å gjøre, eller varm dem opp ved å holde en kopp te eller kaffe. Høres enkelt nok ut, men hvis du noen gang har prøvd å gjøre delikat eller presist arbeid med hendene når de er kalde, vil du forstå hvor stor innvirkning varmen har.

Øv

Å forbedre reaksjonstiden kommer til slutt ut på praksis - det er ingen snarveier for raske reaksjoner. Men du må ikke bare øve på de samme bevegelsene igjen og igjen.

Reaksjonen vår er avhengig av både fysisk og mental helse, så prøv å utsette deg for ulike stimuli. Å møte nye eller unike situasjoner vil hjelpe med mentale reaksjonstider, og sakte øke din evne til å handle på impuls.

Kan CBD hjelpe deg med å fokusere

Kan CBD hjelpe deg med å fokusere

Kosttilskudd er et vanlig valg for å forbedre fokus. Men med alle alternativene på markedet, hva kan CBD gjøre for å hjelpe?

Først, la oss raskt dekke hva CBD er, og hvordan det påvirker kroppen. CBD er et ekstrakt fra hamp, og er et helt naturlig supplement som oftest konsumeres som en olje. Den gir ingen rus og tolereres godt hos mennesker, men mangelen på toksisitet er den viktigste fordelen. Det som gjør at CBD skiller seg ut fra andre kosttilskudd, er dens brede innflytelse på sinn og kropp.

CBD samhandler med spesielle reseptorer spredt over hele kroppen vår, og utløser biologiske endringer som bidrar til en homeostatisk tilstand. For å fokusere riktig trenger vi en kropp som skyter fra alle sylindere, slik at CBD kan gi et sårt tiltrengt løft.

Imidlertid er CBDs foreslåtte innvirkning på fokus ikke så direkte som det høres ut. I stedet ser molekylet ut til å støtte kroppen generelt, i stedet for å forbedre områder som er spesielt knyttet til fokus. Heldigvis påvirker det hvordan vi tenker og påvirker vår evne til å fokusere. Så CBDs effekt på humør, smerte, appetitt, og søvn kan være avgjørende for å forbedre fokus.

Fungerer CBD for minneutvikling?

Sinnet er en kompleks organisme, noe som gjør det vanskelig for forskere å gi et definitivt svar på CBDs effekt. Imidlertid er det noen oppmuntrende resultater fra prekliniske studier og dyrestudier.

Hovedtyngden av disse studiene peker alle mot den samme mekanismen - nevrogenese. Det antas at CBD fremmer nevrogen genese, kroppens middel til å utvikle nevroner. Selv om det er sant at nevrogenese forekommer naturlig, forverres prosessen når vi eldes, og ethvert løft kommer med betydelige fordeler. Mangel på nye nevroner øker risikoen for kognitive sykdommer som Alzheimers sykdom og underskudd i minnet om sosial anerkjennelse.

Gitt hvor sofistikert hjernefunksjonen vår er - spesielt hukommelse - er det fortsatt mange variabler å undersøke. Heldigvis pågår det forskning med mange forskere som fokuserer på hvordan CBD kan bidra til å lindre kognitive sykdommer som schizofreni, Alzheimers sykdom og hjerneiskemi.

Ergo - å forbedre din mentale ytelse handler om balanse

å forbedre din mentale ytelse handler om balanse

Det er ingen snarveier for å forbedre mental ytelse, enten det er konsentrasjon, minne eller reaksjoner. Det å holde fokus på oppgaven er en ferdighet i seg selv, men det er en ferdighet som enkle livsstilsendringer kan hjelpe mot.

Å spise godt, holde deg hydrert, få mye søvn - mens det høres enkelt ut, har alle disse aktivitetene en dramatisk innvirkning på vår evne til å fokusere. Hvis det imidlertid blir en kamp om å balanserer disse tre elementene, kan kosttilskudd gi et kortsiktig løft for å fokusere. Husk at du aldri skal erstatte en aktiv og balansert livsstil, men de er der for å hjelpe når du trenger dem mest.

Mental tåke og mangel på fokus er uunngåelige plager i dagens moderne samfunn. Men de trenger ikke å hindre deg i å gjøre de tingene du elsker, eller de tingene du bare trenger for å få gjort. Enten det er spill, sport, avslutter et arbeidsprosjekt, eller studerer, vil det alltid være tider når fokus er av største betydning - det er da enkle livsstilsendringer kan gjøre en dramatisk forskjell!

Ofte stilte spørsmål

Kan kosttilskudd forbedre fokuset mitt for spill?
På kort sikt kan visse kosttilskudd gi et lite løft for fokus, inkludert minne, reaksjonstid og konsentrasjon.
Kan kosttilskudd forbedre fokuset mitt for studier?
Noen kosttilskudd kan øke fokuset på kort sikt, men den beste tilnærmingen er en balansert livsstil for langsiktige forbedringer av konsentrasjon og hukommelse.
Produktvelger