Vitamen B12: Hva er det og hvorfor er det viktig?

Hva er vitamin B12?

Vitamin B12 er et viktig element i en sunn livsstil. Mens de fleste får tilstrekkelige nivåer av B12 fra kjøtt og meieriprodukter, er det altfor lett å la nivåene synke og gå glipp av vitaminets mange fordeler. Fortsett å lese for å finne ut viktigheten av vitamin B12, og hvordan det samhandler med CBD for en avrundet tilnærming til velvære.

Hva er vitamin B12?

Som mange andre vitaminer produseres ikke B12 (også kalt kobalamin) naturlig av kroppen, noe som gjør tilskudd et must. Heldigvis kommer tilskuddet i mange former, inkludert berikede og animalske matvarer som:

• Kjøtt
• Egg
• Meieri
• Fisk
• Frokostblandinger

Et balansert og sunt kosthold bør gi alt vitamin B12 man trenger. Men fordi de fleste plantebaserte matvarer er blottet for vitamin B12, er det avgjørende at veganere og vegetarianere holder nivåene fylt opp med kapsler eller tabletter.

Kroppen din kan også ha problemer med å absorbere vitamin B12 fra maten, som er vanligvis forårsaket av underliggende sykdommer. Dette gjør at tilskudd avgjørende. Vanskeligheter med å absorbere vitamin B12 er spesielt utbredt hos eldre mennesker.

Hva er de helsemessige forholdene med vitamin B12?

Med alt fokus på hvor viktig B12 er for kroppen, så lurer du sannsynligvis på hva vitaminet gjør. Vitamin B12 støtter følgende funksjoner:

Nervevev helse

Du finner nervevev i hjernen og ryggmargen. Ikke bare hjelper det å koordinere de forskjellige funksjonene i kroppen vår, men det hjelper hjernen vår å behandle tanker og følelser.

Hjernefunksjon

Hjernen vår trenger liten introduksjon - uten den kunne vi ikke tenke, føle eller til og med puste! Den er delt inn i fire deler, hvor hver del er ansvarlig for mange biologiske funksjoner.

Produksjon av røde blodlegemer

Røde blodlegemer fører oksygen fra lungene (når vi inhalerer) til nesten av kroppen vår, og kommer tilbake med karbondioksid (for å puste ut). Et lavt antall røde blodlegemer kan ha svekkende effekter, inkludert svakhet og tretthet.

Reguler DNA

DNAet vårt er den biologiske koden som gjør oss til den vi er. Imidlertid er det mutasjoner i DNA som ofte kan føre til alvorlige helsemessige forhold. Regulering av DNA bidrar til å redusere denne risikoen og lar kroppen lettere tilpasse seg omgivelsene.

Hva er vitamin B12 mangel, og hva er konsekvensene?

Som vi har fremhevet, kan det oppstå vitamin B12 mangel hvis kostholdet ditt mangler naturlige kilder (Berikede og animalske matvarer). Det kan også skje fordi kroppen din ikke er veldig effektiv til å behandle stoffet, noe som får deg til å trenge mer enn det du får gjennom kostholdet.

På kort sikt er vitamin B12 ikke noe å bekymre seg for, men effekten av mangel bygger seg opp over tid. Symptomer på langvarig vitamin B12 mangel inkluderer:

• Tretthet
• Problemer med hukommelsen
• Depresjon
• Forvirring
• Tap av appetitt
• Utilsiktet vekttap

Virkningen av vitamin B12 mangel overlapper flere andre forhold, så det er viktig at du oppsøker lege hvis du begynner å oppleve noen av symptomene som er beskrevet ovenfor.

Hva er anbefalt inntak av vitamin B12?

Den gode nyheten er at voksne ikke trenger mye vitamin B12 for å høste fordelene (ca. 2,4 mcg per dag). Disse behovene svinger avhengig av omstendighetene og den generelle helsen, men et par mikrogram om dagen er mer enn tilstrekkelig for de fleste voksne.

Disse verdiene øker litt hvis du er gravid eller ammer, men for å sette doseringen i perspektiv, vil de fleste lett oppfylle anbefalingen bare ved å spise noen egg, lett ost, og en skål med frokostblandinger hver dag.

Får jeg nok vitamin B12?

Et balansert kosthold er ikke alltid mulig, spesielt når arbeid eller sosiale forpliktelser har forrang. Det er under disse omstendighetene at tilskudd blir avgjørende Spesifikk demografi kan også slite med å få i seg nok vitamin B12 fra sitt vanlige kosthold.

Berørte grupper inkluderer:

• Eldre voksne
• Personer som er diagnostisert med pernisiøs anemi
• Personer som har gjennomgått vekttap eller gastrointestinale operasjoner
• Veganere
• Vegetarer

Den gode nyheten er at hvis du er bekymret for å få i deg nok vitamin B12, skader det ikke å legge til kapsler eller tabletter til velvære- regimet ditt. Forbindelsen virker utrolig trygg og antas ikke å være giftig, selv i mengder opp til 1000 mcg per dag. Husk at anbefalt dose for voksne er minst 2,5 mcg vitamin B12 om dagen, så nyt det gjerne i tillegg til andre kosttilskudd, eller en ekstra biff hvis du vil!

CBD og dets interaksjon med vitamin B12

Med viktigheten av tilstrekkelig vitamin B12 inntak dekket, kan vi nå se på potensiell samhandling med CBD (cannabidiol). Akkurat som vitamin B12, fungerer CBD med kroppen for å støtte forskjellige biologiske prosesser.

Dessverre er det ikke noe bevis på et samspill - godt eller vondt! Vi vet imidlertid hver for seg at begge forbindelsene er giftfrie, godt tolerert, og har ingen alvorlige bivirkninger.

Fra et velværeperspektiv kan det å ta vitamin B12 og CBD sammen gi et mangesidig løft for velvære. Med dette fokuset i tankene har Cibdol utviklet CBD og vitamin B12 kapsler, en praktisk og grei måte å gi kroppen det den ikke kan produsere naturlig.

Kapslene inneholder den anbefalte daglige dosen av vitamin B12 og 20 mg CBD ekstrakt av gylden kvalitet. Med softgel kapslene som passer perfekt for veganere og vegetarianere, er det en problemfri måte å supplere vitamin B12.

Hos Cibdol vet vi hvor viktig helse er for kundene våre, og det er derfor vi alltid leter etter nye måter å sammensette den balanserende effekten av CBD med andre vitaminer og mineraler. CBD vitamin B12 formel (600 g) er et annet eksempel på vår forpliktelse til forbedret velvære for alle.

Hvis du vil prøve vitamin B12 og CBD kapsler for deg selv, eller noen av formlene vi har laget, hvorfor ikke dra til Cibdol butikken? Eller hvis du vil være mer om potensialet i CBD og dens balanserende effekt på kroppen først, kan du bla gjennom CBD leksikonet for mer informasjon.

Produktvelger