Stresshåndtering: måter å lindre og redusere stress på

Stresshåndtering

Selv om det er gunstig på kort sikt, er stress en naturlig reaksjon som kan forårsake kaos på vårt fysiske og mentale velvære på lang sikt. For å få råd om å redusere stress, og for å se hvordan CB kan påvirke stresshåndtering, fortsett å lese.

Hvorfor det er viktig å håndtere stress

Å håndtere den fysiologiske effekten av stress er viktigst, ikke minst fordi vi aldri kan eliminere stress helt. Enten det er på jobben eller hjemme, oppstår stressende situasjoner daglig, og dessverre vil unngåelse ikke få dem til å forsvinne. I stedet er den beste tilnærmingen til stress å lære å leve med det og holde nivåene håndterbare.

Å lære å håndtere stress og trene på stresshåndteringsteknikker kan hjelpe deg med å ta kontroll og være mer produktiv. Ikke bare vil du føle deg lykkeligere, men kroppen din vil også takke deg. Mens stress er en utrolig personlig følelse, forblir dette et faktum uansett hvem du er - kronisk stress har en betydelig innvirkning på mental og fysisk helse.

Effekten av stress på helsen din

Problemet med stress er at det ikke er begrenset til små eller ubetydelige symptomer. I stedet kan kronisk stress påvirke omtrent alle prosesser i kroppen, og forstyrre ens livskvalitet. Listen er omfattende, men vanlige symptomer på stress inkluderer:

• Økt risiko for depresjon
• Lav sexlyst
• Hodepine
• Tretthet
• Svekket immunforsvar
• Økt hjertefrekvens og pust
• Konsentrasjonsvansker
• Og mye mer!

Mens det store volumet av symptomer virker skremmende, og til tider umulig å takle, er det dusinvis av positive tiltak du kan gjøre.

Hvordan håndtere stress

Livsstil spiller en avgjørende rolle i stressmestring, men vi glemmer ofte å gi kroppen vår tid til å behandle og forstå hvorfor vi er stresset. Selvfølgelig lever ikke alle samfunn slik. Faktisk oppdaget forskere at mennesker som bodde i det de kalte "blå soner", hadde mye lavere stressnivå og kunne håndtere stressende situasjoner langt lettere enn i andre deler av verden.

Den blå sonen tilnærming til stress

Forskere oppdaget raskt at menneskene som var minst berørt av stress, holdt fast ved fire grunnleggende prinsipper: bevege seg naturlig, ha et positivt syn, spise klokt og komme sammen. Nå virker de tre første prinsippene sannsynligvis åpenbare. De fleste vet at trening, en positiv tilnærming til livet og et næringsrikt kosthold er noen av de beste måtene å takle stress på. Men det er det siste prinsippet, komme sammen, som danner grunnlaget for effektiv stresshåndtering.

Forbindelse handler om å snakke med venner og familie, og føle seg nær andre. Sosial interaksjon er et kraftig verktøy - og lett å glemme i en verden dominert av digital kommunikasjon. For alle de teknologiske fremskrittene vi har gjort, slår ingenting å snakke ansikt til ansikt med noen du kjenner og stoler på!

Hvis det å leve et lengre og mer tilfredsstillende liv høres tiltalende ut, har vi gode nyheter - du trenger ikke å leve i en blå sone for å høste fordelene av stressmestring. Nøkkelen er imidlertid å finne balanse mellom kort og langvarig teknikk for å bestemme hva som fungerer best for deg.

Kortsiktig stresshåndtering

Ingen av de kortsiktige metodene som er oppført nedenfor tar lengre tid enn noen få minutter, og du kan øve dem hvor som helst.

Meditasjon

Meditasjon hjelper til med å redusere stress på få minutter, og er en kraftig teknikk. Det er et par forskjellige tilnærminger du kan ta, men for enkelhets skyld, prøv å ta sakte, dype åndedrag mens du fokuserer på øyeblikket. Lukk øynene og prøv å skille mellom de forskjellige luktene og lydene rundt deg. Å meditere noen minutter om dagen kan bidra til å fokusere tankene og forbedre konsentrasjonen.

Kontrollert pust

Sakte, kontrollert pust går hånd i hånd med mekling, men du kan også øve den isolert. Økt hjertefrekvens og pust er vanlige symptomer på stress, så det er avgjørende å gjenopprette en naturlig rytme. Pust dypt gjennom nesen og konsentrer deg om å fylle magen. Hold pusten et sekund før du puster ut igjen gjennom munnen. Gjenta denne prosessen i flere minutter for å redusere stress og spenning.

Ta en tur

Noen ganger er den mest enkle tilnærmingen til stressmestring også den mest effektive. Å ta en tur (helst i naturen) har faktisk blitt vitenskapelig bevist til å senke stressnivået. Så neste gang du føler at stressnivået stiger, kan du prøve å ta deg bort fra situasjonen og nyte severdighetene og lydene mens du går rundt. Du trenger ikke å gå langt; akkurat lenge nok til å la tankene slå seg ned.

Stress management meditation

Langsiktig stresshåndtering

Selv om langsiktig stresshåndtering kan virke utfordrende å implementere i begynnelsen, er det ikke bare mentalt givende å danne en gunstig vane, men en utmerket måte å redusere stress på.

Prøv en ny hobby eller sport

Fordelen med å prøve en ny aktivitet (eller til og med gå tilbake til en gammel hobby) er dobbelt. For det første er det spenningen med å gjøre noe nytt, og de følsomme hormonene du opplever som et resultat.

For det andre er det fordelene med fysisk aktivitet. Spesielt aerob trening forbedrer kardiovaskulær helse, senker blodtrykket, regulerer blodsukkeret og hjelper deg med å få en bedre natts søvn. Hvilken bedre måte å takle stress på enn å styrke kroppen mot fysiske symptomer, mens du også har det gøy!

Spis et balansert kosthold

Sukkerholdig mat kan få oss til å føle oss bra på kort sikt, men de kan forsterke stressymptomene. I stedet kan du prøve å fokusere på å spise et balansert kosthold mens du fremdeles tillater en og annen søt godbit. En blanding av sunne matvarer som avokado, egg, grønnsaker og nøtter vil gi kroppen din næringsstoffene og vitaminene den trenger å utføre.

Hold en takknemlighetsdagbok

Ofte gjør stress så vi føler at det ikke skjer noe bra i livet, når det i virkeligheten er positive påvirkninger overalt vi ser. En takknemlighetsdagbok hjelper oss å fokusere på de tingene vi er takknemlige for og setter pris på små vennlige bevegelser. Øv på journalføring hver dag, selv om det bare tar opp et eneste takknemlig øyeblikk.

Kan CBD-olje hjelpe med stresshåndtering?

Vi har snakket mye om stresshåndtering, inkludert ulike kort- og langsiktige teknikker, men hvor går CBD inn i ligningen? Du skjønner, det er skjønnheten i CBD - den kan passe nesten hvor som helst du vil ha den.

CBDs balanserende innflytelse

CBDs rolle i stressmestring er mangesidig. Forbindelsens unike innflytelse på sinnet og kroppen gjør det utrolig allsidig. Det er CBDs innflytelse på humøret, noe som hjelper oss til å føle oss mer rolige, for ikke å nevne potensialet for å modulere immunforsvaret vårt. Forskere tror til og med at cannabinoiden kan oppmuntre til en sunn søvn-våknesyklus, noe som gjør den ideell for travle livsstiler.

Enten det er meditasjon, å spise et variert kosthold eller å skrive en dagbok, er alle disse elementene av stressreduksjon avhengige av balanse; en balanse mellom sunn og overbærende mat, en balanse mellom de negative og positive aspektene ved livet, og en balanse mellom å kommunisere med mennesker online og personlig.

Den grunnleggende verdien av balanse er også drivkraften bak CBD. Det overbelaster ikke reseptorer eller systemer. I stedet fungerer det ved siden av det endocannabinoide systemet (ECS) for å gjenopprette homeostase - en tilstand der vi føler oss mest tilpasningsdyktige og klare til å ta utfordringene med moderne livsstil.

Hvorfor ikke utforske Cibdol-butikken for å se selv hvordan CBD kan støtte en rutine for stresshåndtering? Eller for å lære mer om effekten av CBD-olje, de langsiktige implikasjonene av stress og livsstilen i den blå sonen, besøk vår **CBD leksikon.

Produktvelger