Author: Luke Sholl
About the author
A picture of Luke Sholl
Med over ti års erfaring med å skrive om CBD og cannabinoider, er Luke en etablert journalist som jobber som hovedforfatter for Cibdol og andre cannabinoid publikasjoner. Forelsket i å presentere fakta, bevisbasert innhold, strekker hans fascinasjon for CBD seg også til fitness, ernæring og sykdomsforebygging.
Read more.

Stress vs angst: Hva er forskjellen?

Stress vs angst

Mange mennesker forveksler stress og angst på grunn av hvor like de føler seg. Det er imidlertid viktig å vite forskjellene mellom dem og hvordan både stress og angst kan påvirke mental og fysisk helse. For å finne ut alt du trenger å vite, fortsett å lese.

Hva er stress?

Stress er en overordnet tilstand som kan forstyrre mental og fysisk helse i et forsøk på å hjelpe kroppen til å reagere på vanskelige situasjoner. Når vi føler oss under press, reagerer kroppen vår med en medfødt kamp- eller fluktreaksjon. Ved å utløse frigjøring av spesifikke nevrokjemikalier og flytte fokus bort fra ikke-essensielle systemer, går kroppen inn i en beredskapstilstand, og hjelper oss å takle utfordrende situasjoner.

Selv om spesifikke stressutløsere er forskjellige fra person til person, er denne innebygde reaksjonen naturlig for oss alle. Problemet er imidlertid at kroppen vår bare kan opprettholde disse endringene så lenge. Hvis stress vedvarer og blir kronisk, forstyrrer det funksjonene vi trenger for å leve et sunt og balansert liv.

Hva er angst?

Hvis du noen gang har følt deg bekymret eller redd for det som skal komme - er det angst. Det er helt normalt å føle seg slik, spesielt når man håndterer ukjente situasjoner, som et jobbintervju eller å møte noen for første gang.

Angst er kroppens måte å fortelle deg at noe kan være galt, men det betyr ikke at du helt bør unngå situasjoner som får deg til å føle deg engstelig. De kan motivere deg til å jobbe gjennom angsten og komme ut i den andre enden og triumfere. Men vedvarende angst (vanligvis lenger enn seks måneder), eller engstelige følelser uten åpenbar grunn betyr at du kan ha en angstlidelse.

Hva forårsaker stress og angst?

Når det kommer til stress, kan triggere variere betydelig. Når du først begynner å jobbe, kan det være stressende å håndtere fem oppgaver, men etter hvert som du lærer å prioritere og bli mer selvsikker, forsvinner stresset.

Det viktigste å huske på er at vi alle håndterer stress forskjellig. Det er ingen definitiv guide for hvilke situasjoner eller hendelser som er stressende, men det som er viktig er å lære å oppdage tegn på stress og vite hvordan man skal håndtere det.

Når det gjelder angst, er det litt lettere for oss å skissere situasjoner som får folk til å føle seg engstelige fordi følelsen er utbredt. Daglige situasjoner som kan få oss til å føle oss engstelige inkluderer:

• Jobbintervjuer
• Arbeidspresentasjoner
• Møte svigerfamilien
• Holde en tale
• Økonomiske bekymringer
• Helsebekymringer

Selv om det kan virke som det ikke er slutt på situasjoner som kan få oss til å føle oss engstelige, er det en helt normal følelse. Igjen, nøkkelen er å gjenkjenne følelsen og ha en strategi for å håndtere den.

Hvordan finne ut om jeg har stress eller angst?

Gitt krysset mellom de to tilstandene, er det lett å se hvorfor folk har vanskelig for å vite om de har å gjøre med stress eller angst. Og selv om det ikke er uvanlig å oppleve litt av begge deler, er det en grunnleggende forskjell som skiller de to.

Stress er i hovedsak kroppens reaksjon på en ytre påvirkning, mens angst er mye mer en indre følelse. For eksempel, hvis du har å gjøre med en utfordrende situasjon, og symptomene forsvinner etter at den situasjonen er løst, har du sannsynligvis å håndtere stress. Hvis du derimot fjerner den ytre påvirkningen, men fortsatt føler deg bekymret eller overveldet, er det mer sannsynlig at du opplever angst.

Hvis du er i tvil, husk at stress vanligvis er en reaksjon på noe, mens angst er en sinnstilstand som kan vedvare til tross for tilsynelatende triggere. Når du vet hvordan du skiller de to fra hverandre, blir det betydelig enklere å takle dem.

Hvordan stress og angst kan påvirke helsen din

Det er fornuftig å starte med virkningen av stress fordi, som du vil se, kan det påvirke nesten hele kroppen. Det betyr ikke at alle mennesker opplever alle symptomer samtidig. I stedet avhenger den nøyaktige effekten av stress av genetikk, livsstil og eventuelle underliggende helsemessige forhold. Men som en generell indikator kan stress forårsake følgende helseproblemer:

• Høyt blodtrykk
• Lav sexlyst
• Forstyrret søvn
• Problemer med fordøyelseskanalen
• Depresjon

Når det gjelder angst, er virkningen på helse litt mer nyansert. Generell angst har en tendens til å få oss til å føle oss bekymret, noe som igjen kan føre til følgende:

• Urolig mage
• Konsentrasjonsvansker
• Tretthet
• Tørr i munnen
• Generelle plager og smerter

Mange av symptomene kan imidlertid bli verre hvis angsten viser seg som en av flere angstlidelser. Vi vil ikke liste opp den mulige helseeffekten av hver enkelt, men det er ikke uvanlig at folk opplever en rekke psykiske og fysiske plager.

Hvordan lindre stress og angst

Selv med den brede virkningen av stress og angst, er den gode nyheten at mange stresslindrende strategier fungerer for begge. Og fordi angst ofte er et hyppig symptom på stress, er det fornuftig å starte ved kilden, og redusere det generelle stressnivået.

Den ideelle strategien vil avhenge av dine spesielle velværebehov og livsstil, men for å komme i gang, prøv følgende:

• Meditere: Det fine med meditering er at det fungerer uansett tidsplan. Selv om du bare har ti minutter til overs før jobb, kan det være nok til å samle tankene dine, og fokusere på her og nå.

• Å gå: Det høres kanskje enkelt ut, men å gå er en av de beste aktivitetene du kan legge til i din daglige rutine for å takle stress. Og hvis du er heldig nok til å bo på landsbygda, kan en kort spasertur utenfor være enda mer fordelaktig, ifølge forskere[1].

• Pusteøvelser: Pusteøvelser som jobber sammen med meditasjon kan gjøre underverker for å redusere angstfølelser. Fokuser på å puste inn gjennom nesen og fylle magen med luft. Hold et sekund før du puster ut igjen gjennom nesen.

• Kosttilskudd: Kosthold og ernæring kan i betydelig grad påvirke hvor godt kroppen vår håndterer den fysiske påvirkningen av stress og angst. Multivitaminer er et utmerket valg for travle personer, det samme er naturlige kosttilskudd som lavendel, kamille og CBD.

Ved siden av velværestrategiene som er fremhevet ovenfor, kan CBD hjelpe kroppen din å komme tilbake til sin naturlige likevekt. En balansert tilstand kan hjelpe deg med å se og føle deg best mulig, og når de biologiske systemene dine fungerer i harmoni, er sinnet og kroppen bedre rustet til å håndtere virkningen av stress og angst.

Vurderer du den velværeøkende effekten av høykvalitets CBD? Hvorfor ikke bla gjennom Cibdol-butikken for et komplett utvalg av oljer, kapsler, kremer og mer? Eller, hvis du fortsatt har spørsmål om stress, angst og angstlidelser, besøk vår CBD leksikon for å finne ut mer.

Kilder

[1] Meredith G.R., Rakow D.A., Eldermire E.R.B., Madsen C.G., Shelley S.P., Sachs N.A. (2020) Minimum tidsdose i naturen for å positivt påvirke den mentale helsen til studenter i høyskolealderen, og hvordan måle det: En scoping review. Grenser i psykologi. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.02942 [Kilde]

Kilder

[1] Meredith G.R., Rakow D.A., Eldermire E.R.B., Madsen C.G., Shelley S.P., Sachs N.A. (2020) Minimum tidsdose i naturen for å positivt påvirke den mentale helsen til studenter i høyskolealderen, og hvordan måle det: En scoping review. Grenser i psykologi. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.02942 [Kilde]

Produktvelger