About the author
Sources
Kilder

[1] Panossian A, Wikman G. Effekter av adaptogener på sentralnervesystemet og de molekylære mekanismene forbundet med deres stressbeskyttende aktivitet. Farmasøytiske produkter (Basel, Sveits). https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3991026/. Publisert 19. januar 2010. Åpnet 8. april 2022. [Kilde]

[2] J; CMBAPB. Effektene av Rosenrot L. Extract på angst, stress, kognisjon og andre humørsymptomer. Fytoterapiforskning: PTR. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26502953/. Publisert 2015. Besøkt 11. april 2022. [Kilde]

[3] Lee Y, Jung J-C, Jang S, et al. Antiinflammatoriske og nevrobeskyttende effekter av bestanddeler isolert fra Rosenrot. Evidensbasert komplementær og alternativ medisin. https://www.hindawi.com/journals/ecam/2013/514049/. Publisert 16. april 2013. Åpnet 11. april 2022. [Kilde]

[4] Ishaque S, Shamseer L, Bukutu C, Vohra S. Rosenrot for fysisk og mental utmattelse: En systematisk gjennomgang. BMC komplementær og alternativ medisin. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3541197/. Publisert 29. mai 2012. Åpnet 11. april 2022. [Kilde]

[5] Rhodiola. Nasjonalt senter for komplementær og integrativ helse. https://www.nccih.nih.gov/health/rhodiola. Publisert 2020. Åpnet 11. april 2022. [Kilde]

Back

Rosenrot: definisjon, fordeler, bivirkninger og dosering

Hva er Rosenrot?

Rosenrot favoriserer kaldt og alpint klima, og er en helårlig plante som kan ha flere velværefordeler. For å lære mer om dette stadig mer populære urtetilskuddet, fortsett å lese.

Hva er Rosenrot?

På overflaten har Rosenrot et ganske upretensiøst utseende, og ser ikke ut til å tilby noe spektakulært. Det er imidlertid det som ligger under som først og fremst er av interesse.

Rosenrot, som tilhører familien Crassulaceae, vokser vilt i kalde og fjellrike områder, og er nyttig som grunndekke for å beskytte jordsmonnets integritet.

Se imidlertid forbi brukbarheten i hagen, og du vil oppdage at planten har en rik historie med helhetlig bruk i hele Russland og skandinaviske land. Faktisk brukes roten til planten i håp om å være til fordel for velvære, noe som har gjort den til et populært urtetilskudd.

Men hva er det med Rhodiola-roten som gjør den innflytelsesrik? Svaret kan ligge i adaptogener - et begrep som brukes for å beskrive stoffer som kan bidra til å stabilisere fysisk og mentalt velvære.

Hvordan virker Rosenrot?

Forbindelsene i Rhodiola antas å fungere sammen med kroppens biologiske nøkkelprosesser for å støtte homeostase, noe som fører til at noen hevder at roten har adaptogene egenskaper.

Vitenskapen om adaptogener er fortsatt under vurdering, men det antas at slike stoffer hovedsakelig virker gjennom modulering av hypothalamus–hypofyse–binyreaksen.[1] Dette nettverket av systemer kontrollerer frigjøringen av kortisol, en nevrokjemisk involvert i kroppens stressrespons. Ved å potensielt påvirke frigjøringen og reguleringen av essensielle hormoner, kan adaptogener hjelpe sinnet og kroppen bedre å håndtere påvirkningen av stress.

Hva er fordelene med Rosenrot?

Med Rosenrots potensielle mekanismer og formelle detaljer dekket, er det på tide å gå videre til mer praktiske applikasjoner. Hvordan kan Rhodiola påvirke velvære?

Rosenrot og stemningslidelser

Angst og kognisjon er direkte knyttet til kroppens stressrespons, noe som førte til at forskere ved University of Surrey utførte en kontrollert studie som observerte effekten av Rosenrot på menneskelige deltakere. Studien fant at åtti "mildt engstelige deltakere" viste en endring "i selvrapportert angst, stress, sinne, forvirring og depresjon".[2]

Vi bør imidlertid merke oss at resultatene av en ikke-placebokontrollert studie har visse begrensninger. Når det er sagt, var forskerne sikre på at endringene ikke var et resultat av placeboeffekt, noe som garanterer jakten på "ytterligere undersøkelser" for å støtte effekten av Rhodiola for stressrelaterte symptomer.

Rosenrot og immunsystemet

Den foreslåtte adaptogene naturen til Rhodiola betyr at dens balanserende innflytelse kan strekke seg til immunsystemet.

Dessverre er immunsystemet et område av kroppen vår som er svært utsatt for stress, så ethvert stoff som potensielt kan gjenopprette likevekt er verdt å undersøke.

En studie fra 2013 forsøkte å forstå den mulige innvirkningen av Rosenrot på betennelse, en avgjørende mekanisme for immunsystemet.[3] Forskere fant forbindelser i Rosenrot– kolofonium, rosarin og salidrosid – som potensielt viser terapeutiske sammenhenger med betennelse.

Rosenrot og tretthet

Gjennom årene har Rosenrot fått et rykte blant brukere med å hjelpe til å bekjempe tretthet, men en systematisk gjennomgang av bevisene som fant resultatene var litt mer tvetydige.[4] Forskere fant at urten kan bidra til å forbedre "fysisk ytelse og lindre mental tretthet", men mange studier var begrenset i omfang eller kontrollparametere.

Imidlertid betyr mangelen på bevis ikke strengt tatt at urten er ineffektiv. Gjennomgangen er enig i at foreløpige resultater er oppmuntrende, men "strengt utformede" studier er nødvendige for å bestemme plantens sanne effekt.

Hva er bivirkningene av Rosenrot?

Et vanlig tema gjennom studiene fremhevet ovenfor er en "gunstig sikkerhetstoleranseprofil", noe som antyder at Rosenrot generelt tolereres godt med få potensielle bivirkninger.

Du bør imidlertid fortsatt være klar over at potensielle bivirkninger inkluderer svimmelhet, munntørrhet og overdreven spytt. Du bør også unngå Rhodiola hvis du har en autoimmun lidelse. Selv om det ikke er konkrete bevis på at Rhodiola modulerer immunsystemet, kan den foreslåtte mekanismen forverre visse tilstander.[5] Hvis du er usikker på om Rhodiola-ekstraktet er egnet for deg, er det best å diskutere implikasjonene med legen din.

Hvordan tar du Rosenrot

De vanligste formene for Rhodiola er kapsler, tabletter og pulverisert ekstrakt. Du kan også brygge plantens rot til en te, men dette er kanskje ikke like effektivt som konsentrerte kosttilskudd. Uavhengig av alternativet du bruker, er det avgjørende å velge høykvalitetsprodukter, siden du vil sikre at Rhodiola-tilskuddene dine ikke inneholder noen ekstra eller uønskede ingredienser.

Dosering og forbruksfrekvens varierer også avhengig av ditt eksisterende velværeregime, så den beste tilnærmingen er å følge produsentens retningslinjer. Den siste oppsikten for å ta Rosenrot er dens langsiktige egnethet. Mange studier har kun undersøkt plantens kortsiktige virkning, så det er best å være forsiktig og unngå å ta kosttilskudd i mer enn tolv uker.

Rosenrot: Et allsidig adaptogen

Prekliniske studier tyder på at forbindelsene inne i Rosenrot kan ha en gunstig innflytelse på kroppens stressrespons. Å vite at en potensiell interaksjon eksisterer er imidlertid bare en del av det vitenskapelige puslespillet. Ytterligere undersøkelser er nødvendig for å identifisere den nøyaktige virkningsmekanismen og fastslå hvordan Rhodiola-ekstrakt kan være til fordel for humør, tretthet, betennelse og mer.

Til tross for usikkerheten rundt effektiviteten av Rosenrot, viser den en gunstig sikkerhetsprofil og fungerer sammen med flere andre naturlige velværeingredienser. Så forutsatt at du holder deg til produkter fra pålitelige produsenter, er det liten grunn til ikke å prøve anleggets balanserende innflytelse.

Klar for å oppleve et utvalg av høykvalitets naturlige kosttilskudd? Bla deretter gjennom Cibdol-butikken for å finne ut hvordan naturens kraft kan støtte velværemålene dine. Eller, for å lære mer om kroppens behov for balanse (homeostase), besøk vår CBD leksikon.

Author
Luke Sholl

Title/author.

Luke Sholl
Med over ti års erfaring med å skrive om CBD og cannabinoider, er Luke en etablert journalist som jobber som hovedforfatter for Cibdol og andre cannabinoid publikasjoner. Forelsket i å presentere fakta, bevisbasert innhold, strekker hans fascinasjon for CBD seg også til fitness, ernæring og sykdomsforebygging.
Luke Sholl

Title/author.

Luke Sholl
Med over ti års erfaring med å skrive om CBD og cannabinoider, er Luke en etablert journalist som jobber som hovedforfatter for Cibdol og andre cannabinoid publikasjoner. Forelsket i å presentere fakta, bevisbasert innhold, strekker hans fascinasjon for CBD seg også til fitness, ernæring og sykdomsforebygging.
Kilder

[1] Panossian A, Wikman G. Effekter av adaptogener på sentralnervesystemet og de molekylære mekanismene forbundet med deres stressbeskyttende aktivitet. Farmasøytiske produkter (Basel, Sveits). https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3991026/. Publisert 19. januar 2010. Åpnet 8. april 2022. [Kilde]

[2] J; CMBAPB. Effektene av Rosenrot L. Extract på angst, stress, kognisjon og andre humørsymptomer. Fytoterapiforskning: PTR. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26502953/. Publisert 2015. Besøkt 11. april 2022. [Kilde]

[3] Lee Y, Jung J-C, Jang S, et al. Antiinflammatoriske og nevrobeskyttende effekter av bestanddeler isolert fra Rosenrot. Evidensbasert komplementær og alternativ medisin. https://www.hindawi.com/journals/ecam/2013/514049/. Publisert 16. april 2013. Åpnet 11. april 2022. [Kilde]

[4] Ishaque S, Shamseer L, Bukutu C, Vohra S. Rosenrot for fysisk og mental utmattelse: En systematisk gjennomgang. BMC komplementær og alternativ medisin. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3541197/. Publisert 29. mai 2012. Åpnet 11. april 2022. [Kilde]

[5] Rhodiola. Nasjonalt senter for komplementær og integrativ helse. https://www.nccih.nih.gov/health/rhodiola. Publisert 2020. Åpnet 11. april 2022. [Kilde]

Produktvelger