Author: Luke Sholl
About the author
A picture of Luke Sholl
Med over ti års erfaring med å skrive om CBD og cannabinoider, er Luke en etablert journalist som jobber som hovedforfatter for Cibdol og andre cannabinoid publikasjoner. Forelsket i å presentere fakta, bevisbasert innhold, strekker hans fascinasjon for CBD seg også til fitness, ernæring og sykdomsforebygging.
Read more.

Panax ginseng er en stift i tradisjonell kinesisk medisin (TCM), og har blitt brukt i århundrer for å adressere ulike aspekter av velvære. Men med flere arter å vurdere, så vel som en bred innvirkning på sinnet og kroppen, er det mye å lære om P. ginseng, så fortsett å lese for å finne ut alt du trenger å vite.

Hva er Panax ginseng?

Ginseng er en sofistikert planteart, med flere varianter som dyrkes over hele verden.[1] Den mest kjente er imidlertid Panax ginseng (også kalt asiatisk ginseng). Roten til Panax ginseng dyrkes i deler av Korea, Kina og Sibir og er en stift i kinesisk medisin, på grunn av dens foreslåtte innflytelse på immunresponsen, oksidativt stress, kognisjon og mer.

Men som vi snart vil finne ut, stammer mye av innflytelsen fra Panax ginseng i dens adaptogene natur. Det antas at forbindelsene i ginseng jobber for å modulere eksisterende systemer, og hjelper kroppen å opprettholde balansen samtidig som den støtter generell vitalitet. Men hva er det med ginseng som gjør at den kan påvirke kroppen på en så variert måte?

For å svare på det spørsmålet, må vi først introdusere deg til en bestemt gruppe aktive forbindelser - ginsenosider.

Hva er ginsenosider?

Ginsenosider er de primære aktive komponentene i ginseng, og omfatter dusinvis av forskjellige metabolitter, som hver utøver en litt annen innflytelse på sinnet og kroppen. Interessant nok varierer den nøyaktige kvaliteten og sammensetningen av nevnte ginsenosider i henhold til art, alder, delen av planten de er avledet fra, og til og med hvordan planten er høstet.

En egenskap alle ginsenosider deler er imidlertid deres foreslåtte innflytelse over immunsystemet vårt – nemlig undertrykkelsen av cytokiner.[2] Dessuten, hvis du dykker litt dypere inn i de forskjellige undergruppene av ginsenosider, er det ikke bare immunsystemet de kan påvirke, men også det kognitive og sentralnervesystemet.[3]

Forskjeller mellom amerikansk og koreansk ginseng

Før vi går inn i de foreslåtte fordelene med ginseng, hjelper det å avklare en annen vanlig misforståelse om planten - forskjellen mellom asiatisk og amerikansk ginseng. Denne forskjellen er viktig fordi, basert på kompleksiteten til ginsenosider, har forskjellige ginsengvarianter distinkte kjemiske strukturer og effekter.

Amerikansk ginseng

Panax quinquefolius (amerikansk ginseng) er en ginsengart som er hjemmehørende i Nord-Amerika. På samme måte som dens asiatiske motstykke, er det plantens rot som inneholder en overflod av ginsenosider, selv om sammensetningen av disse elementene er det som skiller den fra asiatisk ginseng.

På grunn av forskjellen i kjemisk struktur, antas amerikansk ginseng å representere plantens yin-lignende egenskaper, som muligens beroliger kroppen.

Asiatisk ginseng

Panax ginseng (asiatisk ginseng) er den tradisjonelle varianten av ginseng, hovedsakelig brukt i Kina og andre deler av Asia. For å gjøre saken enda mer forvirrende, er det også en nisjevariant hjemmehørende i Russland (Eleutherococcus senticosus).

Panax ginseng antas å være mer oppløftende (noe vi skal ta en titt på snart), og representerer derfor plantens yang-lignende egenskaper.

Potensielle fordeler med Panax ginseng

Med det grunnleggende av ginseng dekket, er det på tide å ta en titt på plantens yin og yang-lignende egenskaper. Sentrale innflytelsesområder kan omfatte følgende.

Panax ginseng og kognitiv funksjon

Mens menneskelige forsøk på Panax ginseng er begrenset, har vi flere dyre- og prøverørsstudier å referere til. Disse inkluderer en undersøkelse fra 2006 av Panax ginsengs effekt på kognitiv funksjon, og en studie fra 2016 som fokuserer spesifikt på forbindelse K (en spesifikk metabolitt av ginsenosidene Rb1, Rb2 og Rbc).[4],[5]

Den første studien, fra Veterinary Medical University, viser P. ginsengs potensielle innflytelse på nevrobeskyttende aktiviteter, inkludert nevronal død, frie radikaler og apoptotiske hendelser. Sistnevnte studie tar funnene ett skritt videre ved å prøve å isolere de ansvarlige forbindelsene.

Panax ginseng og betennelse

I en studie fra Kangwon National University, Korea, undersøkte forskere hvordan tilberedningsteknikker endret påvirkningen av vill ginsengrot.[6] Interessant nok fant de ut at fermentert vill ginsengrotekstrakt viste en større innflytelse på betennelse og oksidativt stress enn dens ufermenterte motpart.

Panax ginseng og energinivå

For å fremheve ginsengs yang-lignende egenskaper, har vi en randomisert, dobbeltblind, placebokontrollert studie i 2013 å vurdere.[7] I den brukte forskere et "skreddersydd 20 % etanolekstrakt av P. ginseng" hos 90 personer med idiopatisk kronisk tretthet (ICF), en relativt ukjent tilstand som forårsaker uforklarlig tretthet i minst seks måneder på rad.

Etter fire uker med regelmessig inntak, viste resultatene "betydelig forbedrede" skårer sammenlignet med placebo, og foreslår at plantens "antioksidantegenskaper bidrar delvis til dens virkningsmekanisme".

Hvordan dosere Panax ginseng

Gitt mangelen på avgjørende forskning, vil det ikke komme som noen overraskelse at det ikke er mye informasjon tilgjengelig om den ideelle dosen av Panax ginseng. Selv i en håndfull studier som er skissert ovenfor, varierer doseringen av P. ginseng-ekstrakt betydelig. Deretter er det den spesifikke varianten av ginseng og konsentrasjonen av ginsenosider å vurdere.

For å hjelpe deg med å få mest mulig ut av Panax ginseng og finne en dose som passer dine velvære behov, anbefaler vi å prøve følgende:

• Hold deg til produkter fra en anerkjent produsent – ​​fortrinnsvis en som publiserer den nøyaktige konsentrasjonen av ginseng produktene deres (vanligvis 2–3 % totale ginsenosider).

• Følg samme dosering rutine i minst to uker. Dette gir kroppen din en sjanse til å bli vant til plantens påvirkning.

• Hvis du har noen bekymringer angående Panax ginseng, kontakt legen din først. De vil kunne tilby saksspesifikke råd.

Bivirkninger av Panax ginseng

Selv om vi har snakket mye om ginsengs potensielt fordelaktige egenskaper, er det flere bivirkninger å være klar over. Disse inkluderer:

• Angst
• Rastløshet
• Hodepine
• Urolig mage
• Søvnløshet

Du vil også unngå ginseng hvis du for øyeblikket tar, eller planlegger å ta, blodfortynnende medisiner, da planten kan redusere effektiviteten. Faktisk ser det ut til at ginseng forstyrrer mange typer medisiner, så det er best å snakke med legen din for å se hvordan du kan bli påvirket. Til slutt antyder noen dyrestudier problemer med å ta ginseng under graviditet, så det er best å avstå fra å ta ginseng i noen form hvis du er gravid eller ammer.

Hvordan bør du ta Panax ginseng?

En av ginsengs sterkeste egenskaper er dens allsidighet, siden plantens ekstrakt kommer i pulver-, kapsel- og tablettform. Du kan til og med vurdere å kjøpe roten og tilberede den selv, enten ved å spise den rå eller stuve den i vann for å lage ginseng-te.

For mange mennesker er den mest praktiske tilnærmingen å ta ginsengrot-kapsler med et glass vann. Men hvis du opplever at kapslene plager magen din, bør du vurdere å ta dem sammen med mat for å redusere kvalme og ubehag.

Bør du ta Panax ginseng?

Ginseng har eksistert i tusenvis av år, både som en helhetlig urt og et attraktivt garnityr til mat. Imidlertid mangler mange av de kliniske studiene på ginseng fortsatt avgjørende resultater, så det er vanskelig å si hvor mye av de anekdotiske bevisene som stemmer.

Når det er sagt, virker ginseng godt tolerert, og forutsatt at du ikke blir påvirket av ekstraktets innvirkning på visse medisiner, er det liten grunn til ikke å prøve det selv. Til slutt, ikke glem å eksperimentere med både amerikansk og asiatisk ginseng for å finne ut hvilken som passer deg best.

Utforsk alt Panax ginseng har å tilby med helt naturlige velværetilskudd fra Cibdol-butikken. Eller for å lære mer om viktigheten av et balansert immun-, fordøyelses- og sentralnervesystem, besøk vår CBD leksikon.

Kilder

[1] T; KDP. Panax ginseng. amerikansk familielege. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/14596440/. Publisert 2003. Åpnet 19. mai 2022. [Kilde]

[2] Kim JH, Yi Y-S, Kim M-Y, Cho JY. Rollen til ginsenosider, de viktigste aktive komponentene i Panax ginseng, i inflammatoriske responser og sykdommer. Journal of Ginseng Research. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1226845316301282?via%3Dihub. Publisert 18. august 2016. Åpnet 16. mai 2022. [Kilde]

[3] Leung KW, Wong AS-T. Farmakologi av ginsenosider: En litteraturgjennomgang. Kinesisk medisin. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2893180/. Publisert 11. juni 2010. Åpnet 16. mai 2022. [Kilde]

[4] K; RWDLSGGR. Nevrobeskyttende effekter av ginsenosider. Acta neurobiologiae experimentalis. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/17265697/. Publisert 2006. Åpnet 16. mai 2022. [Kilde]

[5] JS; OJK. Forbindelse K avledet fra ginseng: Nevrobeskyttelse og kognitiv forbedring. Mat og funksjon. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27801453/. Publisert 2016. Besøkt 16. mai 2022. [Kilde]

[6] Park BG;Jung HJ;Cho YW;Lim HW;Lim CJ; B-G. Potensering av antioksidative og anti-inflammatoriske egenskaper til dyrket vill ginsengrotekstrakt gjennom probiotisk gjæring. Tidsskriftet for farmasi og farmakologi. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23356855/. Publisert 2013. Besøkt 16. mai 2022. [Kilde]

[7] Kim HG;Cho JH;Yoo SR;Lee JS;Han JM;Lee NH;Ahn YC;Sønn CG; H-G. Antifatigue-effekter av panax ginseng C.A. meyer: En randomisert, dobbeltblind, placebokontrollert studie. PloS en. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23613825/. Publisert 2013. Besøkt 16. mai 2022. [Kilde]

Produktvelger