About the author
Sources
Kilder

[1] HVEM | kritisk gjennomgang av cannabidiol. https://www.who.int/medicines/access/controlled-substances/CannabidiolCriticalReview.pdf. Publisert 2018. [Kilde]

[2] Petrescu NB, Jurj A, Sorițău O, et al. Cannabidiol og vitamin D3 påvirker osteogen differensiering av humane dentale mesenkymale stamceller. MDPI. https://www.mdpi.com/1648-9144/56/11/607. Publisert 12. november 2020. [Kilde]

[3] Kosttilskudd. U.S. Food and Drug Administration. https://www.fda.gov/consumers/consumer-updates/dietary-supplements. Publisert 2021. [Kilde]

[4] Kosttilskudd. Matsikkerhet. EU-kommisjonen. https://ec.europa.eu/food/safety/labelling-and-nutrition/food-supplements_en. Publisert 2022. [Kilde]

[5] Alagbonsi IA, Olayaki LA. Rollen til oksidativt stress i Cannabis Sativa-assosiert spermatotoksisitet: Bevis for forbedrende effekt av kombinert, men ikke separat melatonin og vitamin C. Journal of Middle East Fertility Society. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1110569016300565. Publisert 7. januar 2017. [Kilde]

[6] Omega-3 kosttilskudd: I dybden. Nasjonalt senter for komplementær og integrativ helse. https://www.nccih.nih.gov/health/omega3-supplements-in-depth. Publisert 2018. [Kilde]

[7] Costello RB, Lentino CV, Boyd CC, et al. Effektiviteten av melatonin for å fremme sunn søvn: En rask bevisvurdering av litteraturen. Ernæringsjournal. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/labs/pmc/articles/PMC4273450/. Publisert 7. november 2014. [Kilde]

Back

Kan du ta CBD sammen med andre kosttilskudd?

Samvirker CBD

Mens CBD er et verdig kosttilskudd i seg selv, hvor godt fungerer det sammen med tradisjonelle kosttilskudd? Fortsett å lese mens vi ser nærmere på mulige interaksjoner og finner ut om det er trygt å kombinere CBD med kosttilskudd.

Samvirker CBD med kosttilskudd?

Basert på vår nåværende forståelse av CBDs interaksjoner med kosttilskudd, ser ikke cannabinoiden ut til å påvirke menneskekroppen negativt.[1] Selvfølgelig, gitt det er hundrevis av vitaminer, mineraler og enzymer, som hver støtter kroppen på forskjellige måter, har forskere fortsatt ikke studert alle mulige interaksjoner. Så, hva skjer hvis du begynner å supplere manglende elementer sammen med CBD?

En gjennomgang fra Verdens helseorganisasjon (WHO) fant ut at "CBD er generelt godt tolerert med en god sikkerhetsprofil".[1] De la merke til CBDs potensielle legemiddelinteraksjoner, men dette påvirker kanskje ikke vitaminer og mineraler negativt; i stedet kan det påvirke effektiviteten deres på andre måter, ifølge forskning.[2]

Men før vi går for dypt inn i dettev, la oss ta et raskt skritt tilbake og forklare det grunnleggende om CBD. Å forstå hva vi mener med kosttilskudd, sammen med hvordan kroppen behandler cannabidiol, gjør potensielle interaksjoner lettere å forstå.

Hva er CBD?

CBD kommer fra Cannabis sativa L. arten, og er en av over hundre cannabinoider som finnes inne i planten. Disse cannabinoidene er unike fordi de kan samhandle med menneskekroppen via et stort nettverk av reseptorer.

Gjennom disse reseptorene avdekker forskere kontinuerlig måter CBD og andre cannabinoider kan påvirke mental og fysisk velvære.

Hva er kosttilskudd?

Klassifikasjonene varierer litt, men alle kosttilskudd overvåkes og reguleres av enten Food & Drug Administration (US) eller EU-kommisjonen (EU).[3],[4]

Begge regulatorer inndeler vanligvis kosttilskudd i følgende kategorier:

• Vitamin og mineraler: Essensielle stoffer som menneskekroppen trenger for å fungere normalt
• Botanisk og urte: Plantematerialer, alger, sopp eller en kombinasjon av alle tre
• Aminosyrer: En essensiell byggestein for protein
• Enzymer: Komplekse proteiner som modulerer biokjemiske reaksjoner i kroppen

Som du kan se er listen over mulige kosttilskudd betydelig!

Koblingen mellom CBD og kosttilskudd: enzym CYP450

Nå, til det essensielle emnet om hvordan CBD produseres. For at kroppen skal kunne bruke cannabidiol, må den brytes ned i mindre og mer håndterbare "biter" (kalt metabolitter) - en prosess som skjer i leveren ved hjelp av en enzym familie kalt CYP450.

Faktisk går de fleste stoffene gjennom denne prosessen, klare til å gjøres "mindre" av CYP450 før de passerer inn i blodet - dette inkluderer vitaminer, mineraler og visse medisiner.

Imidlertid er CBD annerledes, ettersom det også påvirker hvor raskt eller sakte CYP450 virker, og fjerner enzymenes fokus fra andre stoffer. Dette kan bety at vitaminer og mineraler forblir i kroppen i mer eller kortere tid enn vanlig (avhengig av CBDs påvirkning).

Det kan være tilfeller der denne interaksjonen er gunstig for kosttilskudd, men mange medisiner reagerer ikke godt på forstyrrelsen, som WHO påpeker.

Bør du kombinere CBD med andre kosttilskudd?

Selv om det er viktig å være forsiktig, indikerer det vi vet om CBD så langt at det ikke bør samhandle negativt med visse vitaminer og mineraler.

Tvert imot kan interaksjonen gi gunstige resultater, som fremhevet i en undersøkelse fra 2017 av Cannabis sativa-ekstrakt, melatonin og vitamin C.[5] I dette scenariet ser det ut til at CBD fungerer sammen med stoffer fra to separate kosttilskudd klassifiseringer.

Men interaksjon eller ingen interaksjon, det er avgjørende å finne kosttilskudd som utfyller livsstilen din. Med det i tankene har vi skissert hvordan flere populære kosttilskudd kan samhandle med CBD.

Omega-3 og CBD

Foreløpig er det ingen kjente interaksjoner mellom CBD og omega-3 fiskeoljetilskudd.[6] Dessuten trenger du kanskje ikke engang ekstra fiskeoljetilskudd hvis du velger en sammensetning av CBD og hampfrøolje. Hvorfor? Fordi hampfrø er naturlig rike på omega-3 og omega-6 (1:3). Hampefrøolje har også en mer nøtteaktig smak, som mange foretrekker fremfor tradisjonelle CBD-produkter fra olivenolje.

Vitamin D3 og CBD

Mens de fleste opprettholder sunne vitamin D3-nivåer via eksponering for sollys, kan tilskudd bli viktig om vinteren eller blant personer med kalsiummangel.

Noe forskning på dette området tyder på en gunstig kobling mellom vitamin D3 og CBD, men omfanget av denne interaksjonen er fortsatt under etterforskning.[2] Med mer dyptgående analyser kan partnerskapet ha vidtrekkende implikasjoner.

Melatonin og CBD

Melatonin, et naturlig forekommende hormon, er avgjørende for å opprettholde kroppens søvnsyklus. Økende nivåer av melatonin forteller kroppen at det er på tide å sove, men et ustabilt søvnmønster, elektroniske enheter, og stress kan forstyrre denne prosessen.

Det er her melatonin og CBD-tilskudd kommer inn. Det ser ikke ut til å være en negativ interaksjon mellom de to. Noe som betyr at mange mennesker kan dra nytte av den brede påvirkningen av CBD sammen med melatonins evne til å hjelpe deg med å sovne raskere.[7] 

Er det trygt å kombinere CBD med kosttilskudd?

Selv om det ser ut til at det generelt er trygt å kombinere CBD med ulike kosttilskudd, kan vi ikke være sikre på hver interaksjon. Derfor må du alltid introdusere kombinasjoner gradvis. Det er også viktig å veie opp påvirkningen av ulike kosttilskudd mot den spesifikke naturen av CBD. For eksempel kan kosttilskudd som øker fokus eller årvåkenhet føles i strid med den balanserende naturen til CBD.

Til slutt, som vi allerede har fremhevet, er ikke kosttilskudd, CBD eller andre eksterne stoffer en erstatning for en sunn og aktiv livsstil. Men når du finner små hull i velvære som trenger å løses, er det da en kombinasjon av kosttilskudd og CBD kan hjelpe.

Interessert i sammensetningene oppført ovenfor? I så fall, bla gjennom Cibdol-butikken for å velge fra en rekke sammensetninger. Eller lær mer om fordelene med vitaminer, mineraler og hormoner som melatonin ved å besøke vår CBD leksikon.

Kilder

[1] HVEM | kritisk gjennomgang av cannabidiol. https://www.who.int/medicines/access/controlled-substances/CannabidiolCriticalReview.pdf. Publisert 2018. [Kilde]

[2] Petrescu NB, Jurj A, Sorițău O, et al. Cannabidiol og vitamin D3 påvirker osteogen differensiering av humane dentale mesenkymale stamceller. MDPI. https://www.mdpi.com/1648-9144/56/11/607. Publisert 12. november 2020. [Kilde]

[3] Kosttilskudd. U.S. Food and Drug Administration. https://www.fda.gov/consumers/consumer-updates/dietary-supplements. Publisert 2021. [Kilde]

[4] Kosttilskudd. Matsikkerhet. EU-kommisjonen. https://ec.europa.eu/food/safety/labelling-and-nutrition/food-supplements_en. Publisert 2022. [Kilde]

[5] Alagbonsi IA, Olayaki LA. Rollen til oksidativt stress i Cannabis Sativa-assosiert spermatotoksisitet: Bevis for forbedrende effekt av kombinert, men ikke separat melatonin og vitamin C. Journal of Middle East Fertility Society. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1110569016300565. Publisert 7. januar 2017. [Kilde]

[6] Omega-3 kosttilskudd: I dybden. Nasjonalt senter for komplementær og integrativ helse. https://www.nccih.nih.gov/health/omega3-supplements-in-depth. Publisert 2018. [Kilde]

[7] Costello RB, Lentino CV, Boyd CC, et al. Effektiviteten av melatonin for å fremme sunn søvn: En rask bevisvurdering av litteraturen. Ernæringsjournal. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/labs/pmc/articles/PMC4273450/. Publisert 7. november 2014. [Kilde]

Author
Luke Sholl

Title/author.

Luke Sholl
Med over ti års erfaring med å skrive om CBD og cannabinoider, er Luke en etablert journalist som jobber som hovedforfatter for Cibdol og andre cannabinoid publikasjoner. Forelsket i å presentere fakta, bevisbasert innhold, strekker hans fascinasjon for CBD seg også til fitness, ernæring og sykdomsforebygging.
Luke Sholl

Title/author.

Luke Sholl
Med over ti års erfaring med å skrive om CBD og cannabinoider, er Luke en etablert journalist som jobber som hovedforfatter for Cibdol og andre cannabinoid publikasjoner. Forelsket i å presentere fakta, bevisbasert innhold, strekker hans fascinasjon for CBD seg også til fitness, ernæring og sykdomsforebygging.
Kilder

[1] HVEM | kritisk gjennomgang av cannabidiol. https://www.who.int/medicines/access/controlled-substances/CannabidiolCriticalReview.pdf. Publisert 2018. [Kilde]

[2] Petrescu NB, Jurj A, Sorițău O, et al. Cannabidiol og vitamin D3 påvirker osteogen differensiering av humane dentale mesenkymale stamceller. MDPI. https://www.mdpi.com/1648-9144/56/11/607. Publisert 12. november 2020. [Kilde]

[3] Kosttilskudd. U.S. Food and Drug Administration. https://www.fda.gov/consumers/consumer-updates/dietary-supplements. Publisert 2021. [Kilde]

[4] Kosttilskudd. Matsikkerhet. EU-kommisjonen. https://ec.europa.eu/food/safety/labelling-and-nutrition/food-supplements_en. Publisert 2022. [Kilde]

[5] Alagbonsi IA, Olayaki LA. Rollen til oksidativt stress i Cannabis Sativa-assosiert spermatotoksisitet: Bevis for forbedrende effekt av kombinert, men ikke separat melatonin og vitamin C. Journal of Middle East Fertility Society. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1110569016300565. Publisert 7. januar 2017. [Kilde]

[6] Omega-3 kosttilskudd: I dybden. Nasjonalt senter for komplementær og integrativ helse. https://www.nccih.nih.gov/health/omega3-supplements-in-depth. Publisert 2018. [Kilde]

[7] Costello RB, Lentino CV, Boyd CC, et al. Effektiviteten av melatonin for å fremme sunn søvn: En rask bevisvurdering av litteraturen. Ernæringsjournal. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/labs/pmc/articles/PMC4273450/. Publisert 7. november 2014. [Kilde]

Produktvelger