About the author
Sources
Kilder

[1] Modi M. Ingefærrot. StatPearls [Internett]. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK565886/. Publisert 4. desember 2021. Åpnet 18. mars 2022. [Kilde]

[2] Bode AM. Den fantastiske og mektige ingefæren. Urtemedisin: biomolekylære og kliniske aspekter. 2. utgave. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK92775/. Publisert 1. januar 2011. Åpnet 18. mars 2022. [Kilde]

[3] KC; ARDM. Effekter av et ingefærekstrakt på knesmerter hos pasienter med slitasjegikt. Leddgikt og revmatisme. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/11710709/. Publisert 2001. Åpnet 18. mars 2022. [Kilde]

[4] Therkleson T. Aktuel ingefærbehandling med kompress eller plaster for slitasjegiktsymptomer. Journal of holistic nursing: offisielt tidsskrift for American Holistic Nurses' Association. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4230973/. Publisert september 2014. Åpnet 18. mars 2022. [Kilde]

[5] Lete I, Allué J. Effektiviteten av ingefær i forebygging av kvalme og oppkast under graviditet og kjemoterapi. Integrativ medisin innsikt. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4818021/. Publisert 31. mars 2016. Åpnet 18. mars 2022. [Kilde]

[6] Hu M-L, Rayner CK, Wu K-L, et al. Effekt av ingefær på gastrisk motilitet og symptomer på funksjonell dyspepsi. World journal of gastroenterology. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3016669/. Publisert 7. januar 2011. Åpnet 18. mars 2022. [Kilde]

[7] Viljoen E, Visser J, Koen N, Musekiwa A. En systematisk oversikt og metaanalyse av effekten og sikkerheten til ingefær ved behandling av svangerskapsassosiert kvalme og oppkast. Ernæringsjournal. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3995184/. Publisert 19. mars 2014. Åpnet 18. mars 2022. [Kilde]

[8] M. K, M. K, S. K. Forkjølelse og influensa: konvensjonell VS botanisk og ernæringsterapi. International Journal of Drug Development and Research. https://www.ijddr.in/drug-development/cold-and-flu-conventional-vs-botanical--nutritional-therapy.php?aid=5561. Publisert 8. mai 2015. Åpnet 18. mars 2022. [Kilde]

Back

Ingefær: Alt du trenger å vite

Ingefær (Zingiber officinale) er full av bioaktive forbindelser og er en global sensasjon som er æret for sin intense smak og antatte helsefordeler. Fortsett å lese for å finne ut hva du trenger å vite om ingefær og dens allsidige effekter.

Hva er ingefær?

Ta en titt i kjøkkenskapet ditt, og det er en god sjanse for at du har en av de mange ingefær produktene for hånden, inkludert:

• Ingefærkrydder (pulverisert)
• Krystallisert ingefær
• Syltet ingefær
• Ingefærekstrakt

Vanligvis bruker folk ingefær for å gi maten en pepperaktig, søt smak, omtrent som nært beslektede krydder kardemomme og gurkemeie. Men som vi snart vil oppdage, har ingefær mye mer å tilby enn bare en distinkt smak.

For å utnytte ingefærs foreslåtte fordeler, må du vende oppmerksomheten fra plantens grønn-lilla blomster til delene du ikke kan se - roten og rotstokken (hovedstengelen som går horisontalt under jorden). Hvorfor? Fordi ingefærrot inneholder en overflod av vitaminer, mineraler (vitamin B3, jern, kalium, sink og folat – for å nevne noen) og fytokjemikalier.[1]

Ingefærrot

Før forskere tok seg tid til å undersøke ingefærrot under et mikroskop, ble den (og er fortsatt) solgt over hele verden for sin unike innflytelse på ulike fysiologiske bekymringer. Faktisk var ingefærrot en så verdifull vare blant arabiske kjøpmenn, at den kostet det samme som en enkelt sau i det trettende og fjortende århundre. Den gang kunne kjøpmennene selvfølgelig ikke si nøyaktig hvorfor ingefær var så innflytelsesrik.

Heldigvis vet vi nå at forbindelser som gingerol, paradol og shogaol bidrar til ingefærrotens foreslåtte velværefordeler. Og det er på grunn av dette mangfoldige utvalget av fytokjemikalier at ingefærrot forblir "en av de mest brukte krydderne i verden".[2]

Hva er fordelene med ingefær?

Ingefærs globale appell er ubestridelig, men hva kan du forvente deg av et av de eldste kjente naturlige pleieproduktene på planeten?

Ingefær og betennelse

Flere helsetilstander blir verre når betennelsen kommer ut av kontroll. Spesielt kan betennelse rundt ledd og bindevev gjøre revmatoid artritt og slitasjegikt (OA) utrolig smertefullt.

Heldigvis antyder to studier en potensiell positiv sammenheng mellom ingefærekstrakt og betennelse. Den første, en artikkel fra 2001 fra University of Miami, Florida, hevder at "høyt renset og standardisert ingefærekstrakt" hadde en merkbar innvirkning på symptomer på slitasjegikt i knærne.[3] Den andre artikkelen beskriver lignende resultater, der aktuell ingefær angivelig viste effekt. mot kroniske slitasjegiktsymptomer.[4]

Ingefær og kvalme

En av ingefærs mest kjente fordeler er dens innflytelse på kvalme og urolig mage, men hvordan holder bevisene seg? Mens flere studier har undersøkt dette fenomenet, tegner en systematisk gjennomgang av sørafrikanske forskere det mest overbevisende bildet.[5],[6],[7]

Forskerne undersøkte bibliografidatabasen for å fastslå "effektiviteten av oralt administrert ingefær, som en behandling for NVP hos gravide kvinner". De fant at "ingefær forbedret symptomene på kvalme betydelig sammenlignet med placebo".

Det er imidlertid viktig å understreke at ingen av de gjennomgåtte studiene detaljerte den nøyaktige sammensetningen av ingefærekstraktet som ble brukt. Som vi vet har ingefærrot dusinvis av aktive forbindelser, og uten nøye analyse kan vi ikke si hvilken blanding som potensielt er den mest effektive.

Ingefær og immunsystemet

Da forskere fra Raj Kumar Goel Institute of Technology sammenlignet konvensjonelle og botaniske terapier mot forkjølelse og influensa, fant de at ingefærs innflytelse på velvære kan komme ned til fytokjemikaliene gingerol og shogaol. Begge antas å "hjelpe med å lindre forkjølelsessymptomer, undertrykke hoste og ha en mild beroligende effekt som oppmuntrer til hvile".[8]

Hva er bivirkningene av ingefær?

Med den utbredte appellen til ingefær, ville det være lett å anta at planten er uten bivirkninger. Og for det meste er dette riktig. Ingefærrot fremstår generelt godt tolerert.

Renset ingefærekstrakt er imidlertid mye mer konsentrert, noe som betyr at det kan forårsake milde bivirkninger som halsbrann, diaré og generelt ubehag i fordøyelsen. Hvis du har spørsmål eller bekymringer angående mulige bivirkninger av ingefær, bør en lege være ditt første kontaktpunkt. Bare de kan gi nøyaktige, saksspesifikke råd.

Slik tar du ingefær

Takket være ingefærs allsidighet og ulike former, er det mange måter å nyte den foreslåtte innflytelsen på. Vanskeligheten i de fleste tilfeller er å vite hvor mye ingefær du skal ta, da doseringsstudier varierer fra 200–2000 mg daglig. Den sikreste tilnærmingen, ser det ut til, er å følge en pålitelig produsents anbefalte doseringsretningslinjer. Disse skal trykkes på produktet eller produktemballasjen.

Du må også vurdere tilskuddstypen, da doseringen varierer mellom sirup, kapsler og flytende ekstrakter. Vi bør også nevne at mange av studiene som undersøker ingefærrot fokuserer på dens kortsiktige påvirkning (opptil tolv uker). Den langsiktige effekten og sikkerheten til ingefær er fortsatt under vurdering.

Ingefærte

En av de mest tilgjengelige formene for ingefær er ingefærte, en tilsatt drikk laget ved å koke den skrellede roten i melk eller vann. Det vil ikke inneholde den største konsentrasjonen av gingerol eller shagaol – ingefærs mest innflytelsesrike aktive forbindelser – men det er fortsatt et velsmakende og forfriskende alternativ. Og hvis du ikke er en fan av ingefærsmaken, kan du alltids legge til en sitronskive eller litt honning.

Ingefær som en del av komplekse formler

Et annet kritisk aspekt ved ingefær er dens rolle i komplekse kosttilskuddsformler. Faktisk er ingefærekstrakts innflytelse og tilpasningsevne det som gjør det til en viktig del av vår CBD Immune Booster-tilskuddsformel. Ingefær er perfekt posisjonert for å styrke kroppens velvære ved å jobbe sammen med vårt fullspektrede hampekstrakt, vitamin A & D, Echinacea og mer.

Ingefær: Et av verdens mest konsumerte krydder

Få planter kan kreve tittelen mest konsumert krydder, men ingefær oppnår dette gjennom sin unike, krydrede smak og overflod av aktive forbindelser. Det viktigste er at mange av disse fytokjemikaliene er knyttet til potensielle forbedringer i velvære.

Og hvis det ikke var oppmuntrende nok, kommer ingefærrot i mange former, noe som gjør det til et av de mer allsidige velværehjelpemidlene. Forutsatt at du har en sunn tilnærming til forbruk og dosering, er det liten grunn til å ikke prøve det.

Opplev alt naturen har å tilby med Cibdol CBD Immune Booster og resten av vårt komplette utvalg av kosttilskudd. Og for å lære mer om fytokjemikaliers rolle i velvære, besøk CBD leksikon for alt du trenger å vite.

Author
Luke Sholl

Title/author.

Luke Sholl
Med over ti års erfaring med å skrive om CBD og cannabinoider, er Luke en etablert journalist som jobber som hovedforfatter for Cibdol og andre cannabinoid publikasjoner. Forelsket i å presentere fakta, bevisbasert innhold, strekker hans fascinasjon for CBD seg også til fitness, ernæring og sykdomsforebygging.
Luke Sholl

Title/author.

Luke Sholl
Med over ti års erfaring med å skrive om CBD og cannabinoider, er Luke en etablert journalist som jobber som hovedforfatter for Cibdol og andre cannabinoid publikasjoner. Forelsket i å presentere fakta, bevisbasert innhold, strekker hans fascinasjon for CBD seg også til fitness, ernæring og sykdomsforebygging.
Kilder

[1] Modi M. Ingefærrot. StatPearls [Internett]. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK565886/. Publisert 4. desember 2021. Åpnet 18. mars 2022. [Kilde]

[2] Bode AM. Den fantastiske og mektige ingefæren. Urtemedisin: biomolekylære og kliniske aspekter. 2. utgave. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK92775/. Publisert 1. januar 2011. Åpnet 18. mars 2022. [Kilde]

[3] KC; ARDM. Effekter av et ingefærekstrakt på knesmerter hos pasienter med slitasjegikt. Leddgikt og revmatisme. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/11710709/. Publisert 2001. Åpnet 18. mars 2022. [Kilde]

[4] Therkleson T. Aktuel ingefærbehandling med kompress eller plaster for slitasjegiktsymptomer. Journal of holistic nursing: offisielt tidsskrift for American Holistic Nurses' Association. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4230973/. Publisert september 2014. Åpnet 18. mars 2022. [Kilde]

[5] Lete I, Allué J. Effektiviteten av ingefær i forebygging av kvalme og oppkast under graviditet og kjemoterapi. Integrativ medisin innsikt. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4818021/. Publisert 31. mars 2016. Åpnet 18. mars 2022. [Kilde]

[6] Hu M-L, Rayner CK, Wu K-L, et al. Effekt av ingefær på gastrisk motilitet og symptomer på funksjonell dyspepsi. World journal of gastroenterology. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3016669/. Publisert 7. januar 2011. Åpnet 18. mars 2022. [Kilde]

[7] Viljoen E, Visser J, Koen N, Musekiwa A. En systematisk oversikt og metaanalyse av effekten og sikkerheten til ingefær ved behandling av svangerskapsassosiert kvalme og oppkast. Ernæringsjournal. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3995184/. Publisert 19. mars 2014. Åpnet 18. mars 2022. [Kilde]

[8] M. K, M. K, S. K. Forkjølelse og influensa: konvensjonell VS botanisk og ernæringsterapi. International Journal of Drug Development and Research. https://www.ijddr.in/drug-development/cold-and-flu-conventional-vs-botanical--nutritional-therapy.php?aid=5561. Publisert 8. mai 2015. Åpnet 18. mars 2022. [Kilde]

Produktvelger