Hvordan balansere endocannabinoid systemet ditt

Hvordan balansere endocannabinoid systemet ditt

Det er mange ting vi kan gjøre for å opprettholde helsen til forskjellige kroppslige systemer. Meditasjon og tilstrekkelig søvn hjelper med å holde nervesystemet i sjakk; riktig mengde trening styrker muskel-skjelettsystemet; sunn mat og gunstige bakterier bidrar til et sunt fordøyelsessystem.

Disse strategiene er allmenn kunnskap. Imidlertid vurderer vi sjelden hva vi kan gjøre for å holde endocannabinoid systemet (ECS) sunt. Faktisk har mange mennesker aldri en gang hørt om dette viktig fysiologiske nettverket.

Fortsett å lese for å oppdage viktigheten av endocannabinoid systemet og hvordan du kan få det til å fungere optimalt.

Hva er endocannabinoid systemet?

Endocannabinoid systemet er sammensatt av reseptorsider som finnes i hele kroppen. Systemet spiller en styrende rolle i forhold til mange andre biologiske systemer, og det hjelper til med å opprettholde homeostase - en tilstand med optimal biologisk balanse. Endocannabinoid systemet har spilt en viktig evolusjons rolle i mange skapninger, ikke bare mennesker.

Endocannabinoid systemet har tre hovedkomponenter: cannabinoidreseptorer, endocannabinoider og spesialiserte enzymer. De to viktigste reseptortypene - CB1 og CB2 - finnes i forskjellige celletyper i hele kroppen. De vises i immunforsvaret, nervesystemet, muskler, hud, bein, hjerne og til og med hjerte- og karsystemet.

kroppslig produserte endocannabinoider aktiverer disse reseptor sidene, spesifikt anandamid (AEA) og 2-AG. Celler lager disse molekylene på forespørsel fra fettbaserte forløpere. De fungerer som signalmolekyler og binder seg til reseptorene deres omtrent som en nøkkel passer inn i en lås. Begge endocannabinoider spiller viktige roller i læring, søvn, benoppbygging, nevro beskyttelse, smerte signalering og hjertebeskyttende.

Endocannabinoid tone

Som du kan se, spiller endocannabinoider en viktig rolle i endocannabinoid systemet. De er pålagt av kroppen å aktivere cannabinoidreseptorer, til rett tid, for å holde ting i balanse.

For eksempel ser det ut som endocannabinoid signalering spiller en viktig rolle i angst og depresjon. Endocannabinoid hjelper også til med å balansere konstruksjon og dekonstruksjon av beinvev. Fordi de spiller en så viktig rolle, trenger kroppen å produsere tilstrekkelige nivåer av endocannabinoider.

Noen helseproblemer kan oppstå når kroppen, uansett årsak, ikke produserer nok av disse molekylene - en tilstand kjent som klinisk endocannabinoid mangel. Forskere har oppdaget en sammenheng mellom lave nivåer av endocannabinoider og tilstander som fibromyalgi, migrene og irritabelt tarmsyndrom.

De samme forskerne oppgir at hver person har en viss endocannabinoid form som gjenspeiler nivået av AEA og 2-AG. Hvis nivået synker, kan det føre til forstyrrelser i humør, søvn, fordøyelse og mer.

Imidlertid nevner de også at forhøyede endocannabinoid nivå kan være skadelig, noe som kan implisere den i tilfeller av overvekt, metabolsk sykdom og leverfibrose.

Cannabinoid reseptor nivåer

Antall cannabinoidreseptorer som en person produserer, kan også spille en viktig rolle i menneskers helse. Akkurat som mangel på endocannabinoider, kan mangel på reseptorer å binde seg til føre til lignende problemer.

For eksempel ser en mangel på CB1 reseptorer ut til å være assosiert med angst. På samme måte har forskning assosiert en mangel på CB2 reseptorer med økte tilfeller av betennelse.

Antallet cannabinoidreseptorer en person har kan være genetisk bestemt, men kostholds inngrep kan være i stand til å endre antallet reseptorer til en viss grad.
Hvordan balansere endocannabinoid systemet ditt

Hvordan balansere endocannabinoid systemet ditt

For å hjelpe med å balansere endocannabinoid systemet, kan det være mulig å konsumere visse matvarer og molekyler for å forbedre endocannabinoid tonen og produsere et tilstrekkelig nivå av reseptorer.

Imidlertid stammer disse funnene og teoriene fra veldig tidlig vitenskapelig forskning. Derfor synes balansering av endocannabinoid systemet å være et område med ekstrem nyanse. Fremtidig forskning vil avgjøre hvordan man kan teste for tone og hvilke tiltak som er nødvendig for å gjenopprette eller etabler et balansert endocannabinoid systemet.

Foreløpig har vi tilgang til forskning som antyder forskjellige metoder for å øke endocannabinoid nivåer, reseptor nivåer og reseptor aktivering. Fortsett å lese for å bli kjent med disse inngrepene.

Cannabinoider

Fytocannabinoider er en klasse av cannabinoider som finnes i planter. De får navnet sitt fra sin evne til å binde seg til cannabinoidreseptorer, takket være deres molekylære likhet med endocannabinoider.

Cannabis er en rik kilde av cannabinoider, inkludert THC, CBD, CBN, CBG og mange andre. Imidlertid produserer andre kulinariske urter også lignende molekyler.

Caryophyllene - en "diett" cannabinoid og terpen - aktiverer CB2 reseptorer. Både AEA og 2-AG binder seg til CB2 reseptorer, men en lav endocannabinoid tone kan likevel føre til utilstrekkelig aktivering. I disse tilfeller kan caryophyllene bidra til å kompensere for mangelen på tone. Molekylet eksisterer i store mengder i følgende planter:

• Svart pepper
• Sitronbalsam
• Nellik
• Humle
• Rosmarin

Alkylaminer funnet i Echinacea - en urt brukt i tradisjonell medisin - ser også ut til å målrette CB2 reseptoren. Molekylene anses som aktive bestanddeler av planten og ser ut til å ha immunmodulerende egenskaper.

Brukere kan legge til CBD i mat og drikke når den kommer fra hamp. Cannabinoid binder seg ikke direkte til cannabinoidreseptorer, men forskning antyder at CBD kan bidra til midlertidig styrke endocannabinoid tone ved å stoppe bestemte enzymer for å bryte ned AEA.

Fettsyrer

Kroppen lager endocannabinoider fra fettbaserte forløpere, nemlig omega-3 fettsyrer. Disse molekylene transformeres til endocannabinoider gjennom en spesialisert enzymatisk bane. Når de er syntetisert, kan endocannabinoider bidra til å holde betennelse i sjakk.

Denne kostholdskilden til endocannabinoidforløpere øker også muligheten for at et kosthold med lite omega-3 fettsyrer kan føre til lav endocannabinoid nivå. Matvarer som er rik på omega-3 fettsyrer inkluderer:

• Fisk
• Østers
• Reker
• Tang og alger
• Chiafrø
• Hampfrø
• Valnøtter

I motsetning til dette kan noen fettsyrer redusere aktiviteten på endocannabinoid systemet. Forbruk av DHA kan bidra til å redusere overaktivering, muligens redusere kroppsfett og risikoen for diabetes type 2. Matvarer som er spesielt høye i DHA inkluderer:

• Muslinger
• Blåskjell
• Østers
• Laks
• Tunfisk

Aerobic trening

Aerobic trening kan hjelpe til med å sparke endocannasbinoid systemet i gir. Denne type trening innebærer lav intensiv innsats i relativt lange perioder. Tenk jogging, sykling og svømming.

Kroppen produserer forhøyede nivåer av AEA etter aerobic trening. Forskere tror at AEA faktisk kan være delvis ansvarlig for den såkalte løperens rus" - en følelse av eufori som kommer etter trening.

Produktvelger