Author: Luke Sholl
About the author
A picture of Luke Sholl
Med over ti års erfaring med å skrive om CBD og cannabinoider, er Luke en etablert journalist som jobber som hovedforfatter for Cibdol og andre cannabinoid publikasjoner. Forelsket i å presentere fakta, bevisbasert innhold, strekker hans fascinasjon for CBD seg også til fitness, ernæring og sykdomsforebygging.
Read more.

Hva er taurin?

Hva er taurin?

Taurin er en velkjent ingrediens som er mye brukt i energidrikker og andre ytelsesfokuserte kosttilskudd. Men hva er taurin, og hva er de potensielle fordelene med denne naturlig forekommende aminosyren? Fortsett å lese for å finne ut.

Hva er egentlig taurin?

Taurin forekommer inne i menneskekroppen og virker litt annerledes enn tradisjonelle aminosyrer.[1] Mens nesten alle aminosyrer bidrar til produksjonen av proteiner, er taurin en betinget essensiell aminosyre, noe som betyr at kroppen bare bruker den i perioder med stress eller sykdom. Dessuten er det meste av taurinen i kroppen din konsentrert i hjernen, øynene, hjertet og musklene.

Når immunsystemet eller sentralnervesystemet er under press, kan taurin bidra til å regulere celleproduksjonen, produsere gallesalter og justere kalsiumnivået inne i cellene. Selv om disse funksjonene kanskje ikke virker så betydelige, strekker de potensielle fordelene med taurin seg til flere inflammatoriske og kardiovaskulære tilstander.

Ettersom kroppen kan produsere taurin på egen hånd, er en mangel hos voksne utrolig sjelden. I tillegg er det også små mengder taurin i kjøtt og meieriprodukter, så du bør ikke bekymre deg for regelmessig kosttilskudd med mindre du er vegetarianer eller veganer. Når det er sagt, kan det å holde taurinnivået balansert gjennom kosttilskudd fortsatt vise seg gunstig for velvære, så la oss se nærmere på hva kroppen bruker det til.

Hva brukes taurin til?

Taurins rolle som en betinget essensiell aminosyre strekker seg til følgende:

• Produserer gallesalter involvert i fordøyelsen
• Regulerer nivåer av kalsium inne i cellene
• Støtter immun- og sentralnervesystemet
• Stabiliserende cellemembraner
• Balanserer cellehydrering og elektrolytter

Vanligvis bruker leveren eksisterende aminosyrer for å lage taurin, noe som øker nivået når kroppen er under press. Men i tider med sykdom eller stress kan kroppen din trenge mer taurin enn den kan produsere. Det er da du kanskje vil vurdere å ta kosttilskudd eller øke inntaket av taurinrik mat og drikke.

Hvilke matvarer inneholder taurin?

Før du vurderer taurintilskudd, er det viktig å vite hvilke matvarer som inneholder aminosyren. De primære matkildene til taurin er:

• Storfekjøtt
• Kylling
• Svinekam
• Tunfisk
• Kumelk
• Skalldyr
• Tilapia
• Blekksprut
• Tyrkia
• Tang

Taurin er også et utrolig populært tillegg til energidrikker, og årsaken til dette kommer vi tilbake til . Imidlertid er forbeholdet til disse produktene inkludering av høye nivåer av sukker, koffein og andre sentralstimulerende midler. Mens energidrikker kan være en av de viktigste kildene til taurin, er det avgjørende å vurdere den generelle innvirkningen på velvære.

Du har kanskje også lagt merke til at det er få botaniske kilder til taurin. Fordi majoriteten kommer fra animalske proteiner, kan vegetarianere og veganere måtte vurdere kosttilskudd. Mens taurinmangel er sjelden, har lave nivåer vært knyttet til flere svekkende helsetilstander.

Potensielle helsemessige fordeler av taurin

Gitt rollen til taurin i cellefunksjon, vil det ikke komme som noen overraskelse at stoffet kan ha utallige fordeler. Nedenfor er en oppsummering av sentrale forskningsfunn.

Taurin og treningsytelse

Mens en håndfull eldre studier har undersøkt de akutte effektene av taurin og koffeinholdige energidrikker, kan en nylig gjennomgang av "Taurin i sport og trening" kaste nytt lys over de potensielle fordelene.[2],[3],[4]

Av de nitten studiene som oppfylte forskernes kriterier, fremhever gjennomgangen to avgjørende hensyn. Den første er blandet bevis om taurins effekter på aerob vs anaerob trening, med mer betydelige resultater for aerobe forbedringer. Og for det andre ser tidspunktet for taurininntak ut til å spille en avgjørende rolle i forbindelsens effektivitet. Gitt kompleksiteten til muskelskade, metabolsk stress og restitusjon, konkluderer imidlertid papiret med at flere undersøkelser er nødvendige.

Taurin og hjertehelse

Taurins rolle som en betinget essensiell aminosyre betyr at reguleringen av cellefunksjonen øker i perioder med stress og sykdom. Og ingenting er mer skadelig for kroppen enn problemer knyttet til hjertet. Av denne grunn forsøkte en studie fra 2020 å forstå de mulige antiinflammatoriske effektene av taurin.[5]

Oppgaven trekker sammenhenger mellom inntak av sjømat (en rik kilde til taurin) og lavere forekomst av hjerte- og karsykdommer (CVD). Det er imidlertid ikke lett å tilskrive innflytelsen utelukkende til taurin. Til tross for dette, erkjenner forskerne at taurin "viser potensial" og kan bidra til å håndtere flere hjerterelaterte tilstander. Studien konkluderer med at fremtidig forskning bør fokusere på aminosyrens innvirkning på inflammatoriske markører, lipidperoksidasjon og oksidativt stress.

Taurin og kognitiv funksjon

Effekten av taurin på kognitiv funksjon ligner på trening - blandet. Spesielt kan påvirkningen av taurintilskudd ha liten fordel hos ungdom, men kan vise seg å være sentral i en eldre befolkning.[6]

En dyremodell fra 2017 som skisserer risikoen ved energidrikker for ungdomshjerner, tyder på at kronisk forbruk av koffein og taurin ofte fører til negative effekter.[7] Nå gjenstår det å se om dette skyldes individuelle forbindelser eller deres kombinerte påvirkning. Imidlertid antyder papiret "at alder er en viktig faktor i både koffein- og taurintoksisitet", og støtter bevisene angående eldre i befolkningen.

Bivirkninger av taurin

Fordi kroppen hele tiden holder taurinnivået på topp, takler den stoffets påvirkning ganske bra. Som sådan virker taurin godt tolerert hos mennesker, med bare mindre bivirkninger notert. Disse inkluderer:

• Kvalme
• Svimmelhet
• Hodepine

Det er imidlertid viktig å vurdere kilden til taurin, spesielt hvis det er energidrikker. Gitt overfloden av ekstra ingredienser (koffein og kunstig sukker) i en typisk energidrikk, kan du oppleve mer betydelige bivirkninger.

Hvor mye taurin bør du ta?

En rapport fra 2012 fra European Food Safety Authority (EFSA) antyder at:

"Daglig inntak av taurin på opptil 6 g/person per dag i perioder opptil ett år (inkludert kosttilskudd) ga ikke uheldige helseeffekter".[8]

Imidlertid er 6000 mg sannsynligvis mer enn det gjennomsnittspersonen trenger. Alt fra 500–3000 mg bør fortsatt gi innvirkning samtidig som potensielle bivirkninger begrenses. Et balansert kosthold inkludert matvarene fremhevet tidligere bør tilfredsstille en betydelig del av den daglige terskelen.

Et annet alternativ er taurin-tilskudd, en kategori som inkluderer pulver og kapsler. Skal du velge en av disse, sjekk mengden taurin per porsjon. Vanligvis inneholder pulveriserte taurin-tilskudd større nivåer enn kapsler.

Bør du ta taurin med eller uten mat?

Det er ikke mye som tyder på om du bør spise taurin sammen med mat eller ikke. Men hvis du allerede spiser mat som er rik på taurin, kan tilskudd med måltider ikke gi noen merkbar fordel.

Når det er sagt, tyder noen data på at det kan være nyttig å ta taurin 1–3 timer før fysisk aktivitet. Hvis du bruker taurin for dens foreslåtte påvirkning på idrettsprestasjoner, prøv å ta aminosyren kort før eller under trening.

Er taurintilskudd trygge?

Basert på bevisene, virker toleransen for daglig taurinforbruk høy. Og gitt at taurins påvirkning er observerbar ved doser som er mye lavere enn den anbefalte grensen, vil de fleste ha god plass for eksperimentering.

Enten gjennom et balansert kosthold eller dedikerte taurintilskudd, er det mange alternativer for å øke inntaket. Bare husk at mange taurin-fokuserte produkter også inneholder ingredienser som koffein og sukker, så sørg for at de matcher dine livsstils-, kostholds- og velværebehov. Til slutt, hvis du har noen tvil eller bekymringer om å ta taurin, diskuter disse med legen din eller legen din for saksspesifikke råd.

Finn ut om taurin er riktig for deg ved å bla gjennom Cibdols komplette utvalg av velværetilskudd. Og hvis du vil lære mer om rollen til aminosyrer i velvære, besøk vår CBD leksikon for alt du trenger å vite.

Kilder

[1] Ripps H, Shen W. Anmeldelse: Taurin: En "veldig essensiell" aminosyre. Molekylært syn. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3501277/. Publisert 2012. Besøkt 12. mai 2022. [Kilde]

[2] SA; BTGBTMBTJS. Effekten av akutt taurininntak på 3-km løpeprestasjoner hos trente mellomdistanseløpere. Aminosyrer. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22855206/. Publisert 2013. Besøkt 12. mai 2022. [Kilde]

[3] Souza DB;Del Coso J;Casonatto J;Polito MD; D. Akutte effekter av koffeinholdige energidrikker på fysisk ytelse: En systematisk oversikt og metaanalyse. European Journal of Nutrition. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27757591/. Publisert 2017. Besøkt 12. mai 2022. [Kilde]

[4] Kurtz JA, VanDusseldorp TA, Doyle JA, Otis JS. Taurin i sport og trening. Journal of the International Society of Sports Nutrition. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8152067/. Publisert 26. mai 2021. Åpnet 12. mai 2022. [Kilde]

[5] Qaradakhi T, Gadanec LK, McSweeney KR, Abraham JR, Apostolopoulos V, Zulli A. Den antiinflammatoriske effekten av taurin på kardiovaskulær sykdom. Næringsstoffer. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7551180/. Publisert 17. september 2020. Åpnet 12. mai 2022. [Kilde]

[6] Bae MA, Gao R, Cha W, Sang HC, Chang KJ, Kim SH. Utvikling av taurin-tilleggsmenyer for forebygging av demens og deres positive effekt på den kognitive funksjonen hos eldre med demens. SpringerLink. https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-981-13-8023-5_32. Publisert 1. januar 2019. Åpnet 12. mai 2022. [Kilde]

[7] CA; CCPM. Taurin, koffein og energidrikker: Gjennomgang av risikoen for ungdomshjernen. Forskning på fødselsskader. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29251842/. Publisert 2017. Besøkt 12. mai 2022. [Kilde]

[8] Vitenskapelig uttalelse om sikkerhet og effekt av taurin som fôrtilsetning for alle dyrearter. EFSA Journal. 2012;10(6). doi:10.2903/j.efsa.2012.2736 https://www.efsa.europa.eu/en/efsajournal/pub/2736 [Kilde]

Produktvelger