Author: Luke Sholl
About the author
A picture of Luke Sholl
Med over ti års erfaring med å skrive om CBD og cannabinoider, er Luke en etablert journalist som jobber som hovedforfatter for Cibdol og andre cannabinoid publikasjoner. Forelsket i å presentere fakta, bevisbasert innhold, strekker hans fascinasjon for CBD seg også til fitness, ernæring og sykdomsforebygging.
Read more.

Hva er sink, og hva gjør det for kroppen?

Hva er sink, og hva gjør det for kroppen?

Selv om sink spiller en avgjørende rolle i mange kroppsfunksjoner, produserer ikke kroppen dette essensielle næringsstoffet naturlig, noe som gjør et variert kosthold eller kosttilskudd nødvendig for mental og fysisk velvære. For å finne ut funksjonene og fordelene med sink, fortsett å lese.

Hva er sink?

Sink er en av dusinvis av essensielle mikronæringsstoffer kroppen bruker for å støtte funksjoner som sykdomsresistens, immunitet, sårheling og seksuell helse.[1] Men fordi kroppen ikke produserer sink naturlig, er det avgjørende å spise et balansert kosthold eller å ta kosttilskudd for å holde nivåene oppe.

Dessverre kan lave sinknivåer påvirke velvære betydelig, noe som gjør regelmessig inntak desto viktigere. Vi vil snart dekke naturlige matkilder som inneholder sink, men i mellomtiden, la oss se nærmere på hvilken rolle dette essensielle mikronæringsstoffet har for velvære.

Hva sink gjør for kroppen

Sink er et allsidig mikronæringsstoff, med tilstrekkelige nivåer som bidrar til følgende:

• Et fungerende immunsystem
• Sunn hud
• Redusere oksidativt stress
• Forbedring av seksuell helse
• Forkorte varigheten av forkjølelses- og influensasymptomer
• Bremse celledegradering

Som du kan se fra listen ovenfor, er sinks rolle i menneskekroppen bred og variert. Det er imidlertid viktig å påpeke at balansert inntak er avgjørende. Til tross for sin positive innflytelse, kan det å ta for mye sink forårsake like mange problemer som det hjelper å løse.

Hva er fordelene med å ta sink?

Med en generell idé om hvordan sink kan støtte ulike kroppsfunksjoner, la oss dykke dypere inn i forskningen rundt sinks foreslåtte velværefordeler.

Sink og immunsystemet

En omfattende gjennomgang av "Immunsystemet og virkningen av sink under aldring", fremhever noen avgjørende hensyn for de som er usikre på kosttilskudd.[2] Papiret bemerker at sinkmangel påvirker "flere aspekter av medfødt og adaptiv immunitet", og at kosttilskudd med sink har potensial til å påvirke kronisk betennelse.

Denne foreslåtte effekten er mest bemerkelsesverdig hos eldre voksne, men det er en overbevisende sak for folk i alle aldre. Forskerne påpeker også at et variert kosthold eller moderat sinktilskudd "kan ha betydelige fordeler" med få bivirkninger.

Sink og sårheling

Et annet innflytelsesområde for sink er huden; spesifikt hjelper det å støtte hud reparasjon og infeksjonsforebygging. I 2018 skisserte amerikanske forskere den foreslåtte rollen til sink, inkludert cellemembranreparasjon og celleproliferasjon.[3] Mens forskningen dekker hele sinkinteraksjoner, er det spesielt to funn som skiller seg ut.

Den første er at sinkmangel har vært "knyttet til forsinket sårheling", og den andre er at "lave serumsinknivåer er rapportert hos kritisk syke pasienter". Begge disse funnene tyder på at lave sinknivåer bidrar betydelig til en reduksjon i kroppens naturlige helbredende evner. Forskerne håper at bevisene som er samlet kan brukes til å støtte «fremtidig klinisk behandling av sårheling».

Sink og fordøyelsessykdommer

Mesteparten av forskningen vi har sett på så langt undersøker påvirkningen av sink hos voksne eller eldre. Sinktilskudd kan imidlertid vise seg å være gunstig for barn, med både Verdens helseorganisasjon (WHO) og UNICEF som anbefaler opptil 20 mg sink ved alvorlig diaré.[4] Nærmere bestemt reduserer sinktilskudd "gitt i 10–14 dager forekomsten av diaré i etter to eller tre måneder".

Det antas at påvirkningen av sink på alvorlighetsgraden av diaré stammer fra dens påvirkning på "absorpsjonen av vann og elektrolytter" sammen med moduleringen av kroppens immunrespons for "bedre fjerning av patogener".

Forskere bemerket imidlertid at i noen tilfeller ble reduksjonen i diaré etterfulgt av en potensiell økning i oppkast, og at ytterligere forskning på den laveste og mest effektive dosen var nødvendig.[5]

Hva skjer hvis du ikke får i deg nok sink?

Som du kanskje har lagt merke til fra forskningen ovenfor, utgjør sinkmangel en potensielt alvorlig helserisiko i alle aldersgrupper. Uten dette essensielle mikronæringsstoffet vil mange viktige kroppsfunksjoner rett og slett ikke fungere. Men hvordan vet du om du har sinkmangel?

Symptomer på sinkmangel inkluderer:

• Tap av Appetit
• Hårtap
• Impotens
• Nedsatt immunforsvar
• Veksthemning
• Forsinket sårtilheling

Vanskeligheten er at symptomer på sinkmangel ikke er eksklusive for den tilstanden, og kan skyldes flere andre underliggende helsetilstander. Hvis du mistenker at du har sinkmangel, er det viktig å konsultere en lege eller lege slik at de kan utelukke andre forhold.

Vi nevnte tidligere at en balansert tilnærming til sinkinntak er avgjørende. Dette er fordi for mye sink er like skadelig som for lite. Selv om en overdose av sink er uvanlig, kan det føre til magesmerter, oppkast, kvalme, diaré og hodepine.

Matkilder til sink

Mens sinktilskudd anbefales på tvers av visse risikogrupper (mennesker med gastrointestinale sykdommer og vegetarianere), vil de fleste av oss få all sinken vi trenger fra kostholdet vårt. Det er selvfølgelig forutsatt at det inkluderer et utvalg av matvarene som er skissert nedenfor:

• Storfekjøtt
• Svinekjøtt
• Forsterkede frokostblandinger
• Kylling
• Cashewnøtter
• Havregrøt

Hvor mye sink bør du ta?

Heldigvis trenger ikke kroppen store mengder sink for å opprettholde sunn funksjon. Faktisk er den daglige anbefalingen omtrent 11 mg for voksne menn og 8 mg for voksne kvinner.

Følgende er anbefalte doser basert på alder, i henhold til National Institute of Healths retningslinjer:

• Anbefalt kosttilskudd (RDA) for barn under åtte år er 2–5 mg. Dette øker for barn i alderen 9–18 (8–11 mg), mens voksne over nitten også bør sikte på omtrent 8–11 mg sink daglig.

Husk at disse anbefalingene bare er retningslinjer, og du kan få all sinken kroppen din trenger fra ditt vanlige kosthold. Hvis ikke, er det da kosttilskudd kan bidra til å bringe sinknivåene opp til et tilstrekkelig område. Gitt viktigheten av sink i sykdomsresistens, sårheling og fordøyelse, kan en liten økning i ditt daglige forbruk gjøre underverker for mental og fysisk velvære.

Interessert i å legge sink til din daglige rutine? Besøk Cibdol-butikken for en rekke naturlige kosttilskudd. Og for å lære mer om rollen til vitaminer og mineraler i velvære, besøk CBD leksikon for alt du trenger å vite.

Kilder

[1] Kontor for kosttilskudd - sink. NIH kontor for kosttilskudd. https://ods.od.nih.gov/factsheets/Zinc-HealthProfessional/. Publisert 2021. Åpnet 3. mai 2022. [Kilde]

[2] Haase H, Rink L. Immunsystemet og påvirkningen av sink under aldring. Immunitet og aldring: I & A. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2702361/. Publisert 12. juni 2009. Åpnet 3. mai 2022. [Kilde]

[3] Lin P-H, Sermersheim M, Li H, Lee PHU, Steinberg SM, Ma J. Sink i sårhelingsmodulasjon. Næringsstoffer. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5793244/. Publisert 24. desember 2017. Åpnet 3. mai 2022. [Kilde]

[4] Bajait C, Thawani V. Rolle av sink i pediatrisk diaré. Indisk tidsskrift for farmakologi. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3113371/. Publisert mai 2011. Åpnet 3. mai 2022. [Kilde]

[5] Dhingra U, Al. E, Forfattertilknytninger Fra Senter for folkehelsekinetikk, et al. Lavere dose sink for barndomsdiaré - en randomisert, multisenterforsøk: Nejm. New England Journal of Medicine. https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa1915905. Publisert 28. april 1970. Åpnet 3. mai 2022. [Kilde]

Produktvelger