Published:

Updated:

Author: Luke Sholl

Alt du trenger å vite om lavendel

lavender

Fortsett å lese for å oppdage opprinnelsen til lavendel og hvordan det brukes som et holistisk supplement, og hva forskere sier om dens potensielle fordeler for sinn og kropp. Det er mye mer med denne aromatiske urten enn man ser med det blotte øyet.

Hva er lavendel?

Lavendel (Lavandula angustifolia) er en urt dyrket over hele verden for sine velduftende blomster og eterisk olje. Lavandula -slekten består av omtrent 47 forskjellige arter og har en rik og levende historie (over 2500 år). Men hva er det med denne aromatiske urten som har vakt oppmerksomheten til så mange mennesker?

Til å begynne med, la oss dekke noe av plantens biologi. Lavendel elsker et temperert klima, og vokser naturlig i store deler av Europa, Middelhavet og sørvest i Asia. Selv om dens tilpasningsdyktige natur kan ha bidratt til populariteten, stammer lavendelens primære appell fra bruken i matlaging, kosmetikk og holstisk praksis.

Selv om den behagelige aromaen og den livlige fargen er de mest oppsiktsvekkende egenskapene til lavendel, har lavendel et vell av forbindelser med et stort beroligende potensial utover de dype lilla bladene.

Hva er de mulige helsemessige fordelene med lavendel?

Her begynner det sanne potensialet for lavendel å komme til syne. Inne i planten er det en overflod av terpener, med linalool som den mest utbredte. Selv om gamle kulturer ikke forsto samspillet mellom terpener og menneskekroppen, gjør moderne vitenskap det. Vi vet nå at kroppen kan absorbere og bruke disse forbindelsene til å utløse forskjellige biologiske effekter, derav lavendels utbredte bruk i helhetlig praksis.

Nedenfor viser et øyeblikksbilde av lavendels potensielle innvirkning på kropp og sinn:

• Fordelaktig for blodtrykk og hjertefrekvens: En studie fra 2017 undersøkte effekten av inhalert lavendel ved en åpen hjerteoperasjon ICU. Selv om prøven bare inkluderte 40 pasienter, antyder forskningen at lavendelolje bidro til å stabilisere vitale tegn (blodtrykk og hjertefrekvens) etter operasjonen.

• Påvirkende astmasymptomer: I en dyremodell av bronkialastma bidro inhalerte lavendel til å redusere betennelse og slim i lungene til gnagere. Selv om det ikke er et menneskelig forsøk, peker det på et lovende samspill mellom lavendel og skadelige cytokiner.

• Mulige soppdrepende egenskaper: Linalool og linalyl (terpener funnet i lavendel) ble funnet å hemme bakteriedannelse og redusere soppprogresjon, ifølge en studie fra 2005. Enda bedre, disse foreløpige resultatene ble støttet av en forskningsartikkel fra 2011 som igjen demonstrerer effekten av lavendelolje på soppinfeksjoner, og påstår at det er “svært potent”.

• Kan støtte sensitiv hud: Selv om lavendel har vært en populær ingrediens i hudsalver i flere tiår, var det først relativt nylig forskere begynte å forstå hvorfor. En omfattende anmeldelse publisert i 2017 konkluderer med at mens spesifikke studier fremdeles mangler, tyder det på at lavendel kan ha en gunstig innvirkning på symptomer på akne, eksem og hudbetennelse.

Lavendel kan bidra til å forbedre søvnen

Av alle de potensielle fordelene med lavendel er søvn et av områdene med mest omfattende forskning. Heldigvis er det også et område som har stor fordel for trivsel. En god natts søvn kroppen vår avgjørende nedetid, i tilleg til at vi føler oss uthvilt og mentalt klare for utfordringene som venter.

En annen ICU-studie dokumenterer effekten av lavendelolje på pasienter etter operasjonen, og fant at den "økte søvnkvaliteten og reduserte angstnivået hos pasienter".

Videre, en 2009 studie hadde som mål å bestemme lukt evner lavendel hos både menn og kvinner. 31 friske sovende deltok i en søvnstudie, med kontrollgrupper utsatt for duften av lavendelolje da de sovnet.

Utrolig nok rapporterte "alle forsøkspersoner høyere kraft om morgenen etter eksponering for lavendel" og en nedgang i tiden det tok å sovne. Med det konstante presset i moderne livsstil, vil det sikkert komme tider når vi alle trenger litt hjelp til å opprettholde god søvn. Forskning tyder absolutt på at lavendel kan være et kraftig søvnhjelpemiddel, men hva er den beste måten å dra fordel av de beroligende egenskapene?

Hvilke produkter inneholder lavendel?

Før du kan utnytte fordelene med lavendel for søvn, må anlegget behandles. Produsenter forvandler anlegget til en essensiell olje fullpakket med potente terpener. Den resulterende lavendeloljen er et utrolig vanlig tillegg til mange produkter.

Lavendelolje

Det fine med lavendelolje av mat er dens allsidighet. Du kan bruke den direkte på huden eller innta den sammen med andre naturlige ingredienser. Hvis du planlegger å bruke lavendel lokalt, anbefaler vi at du tester den på en liten hudflate først.

Forutsatt at resultatet er gunstig, kan du påføre et par dråper direkte på huden. Hvis huden er ødelagt eller spesielt sensitiv, tilsett lavendeldråper til en bomullsdott før du tørker forsiktig. Du kan også prøve å spise lavendel oralt, selv om den har en ganske sterk smak. For å hjelpe med smaken, prøv å steppe en spiseskje lavendel i en kopp kokende vann.

Lavendel og CBD

Ved å kombinere lavendel med andre naturlige ingredienser, for eksempel vår CBD av gylden kvalitet, er det fordelene som virkelig begynner å gi mening. Lavendels mangel på toksisitet gjør den til den ideelle partneren til CBD, ettersom begge stoffene virker med kroppen, ikke mot den. Dette er spesielt viktig når du behandler søvn, ettersom du vil ta kosttilskudd så nær sengetid som mulig for maksimal effekt.

Til slutt er det følge -effekten å vurdere. Dette unike fenomenet forbedrer egenskapene til cannabinoider og terpener når de eksisterer i samme formel. Hvis du vil øke effekten av terpenene som finnes i lavendel, hvilken bedre måte enn å kombinere dem med vårt fullspektrede CBD-ekstrakt?

Slik doserer du lavendel

Som mange naturlige kosttilskudd, er det egentlig ikke en riktig eller feil måte å dosere lavendel på. Nøkkelen er å finne en terskel som fungerer for deg, vanligvis ved å starte med en lav dose og bygge gradvis.

For de fleste er et godt utgangspunkt en enkelt dråpe lavendelolje påført direkte eller fortynnet med en bærerolje. Når du blir vant til effekten, kan du øke dosen, en dråpe om gangen.

Når det gjelder doseringsfrekvens, er det igjen opp til deg. Hvis du bruker lavendel spesielt for å støtte sunn søvn, vil du spise den omtrent femten minutter før sengetid. På denne måten får kroppen din tid til å absorbere den terpenrike lavendeloljen fullt ut.

Hva er de mulige bivirkningene av lavendel

Etter 2500 års bruk har vi en ganske god ide om lavendels potensielle bivirkninger. Muligheten for bivirkninger er liten, og hvis du opplever noen, virker de milde. Selvfølgelig varierer potensielle bivirkninger avhengig av hvordan du bruker lavendel, så det er viktig å huske på følgende:

• Konsumert oralt kan lavendel forårsake forstoppelse, hodepine eller økt sult, mens lokal applikasjon medfører en liten risiko for irritasjon, det samme gjør innånding.

Heldigvis forsvinner potensielle bivirkninger raskt, så hvis du opplever noen bivirkninger, kan du bare slutte å bruke tillegget eller redusere dosen tilsvarende. Som alltid, hvis du er bekymret for bruk av lavendel eller lavendelolje, må du først diskutere dem med legen din.

Bunnlinjen: Lavendel er et allsidig supplement

I mange århundrer har lavendel vært en kraftig helhetlig urt. Nå, med en bedre forståelse av plantens kjemiske struktur, vet vi at det er mye mer enn bare et urtemiddel. Det kan ikke bare hjelpe til med å løse flere forhold, men det støtter de grunnleggende funksjonene som trengs for å sovne raskere og opprettholde sunn søvn. Kombinert med det velværefremmende potensialet til ingredienser som CBD, kan lavendel være et fantastisk tillegg til din daglige rutine.

For å teste de beroligende egenskapene til lavendel, hvorfor ikke prøve Complete Sleep fra Cibdol? Eller bla gjennom vårt komplette utvalg av naturlige søvnprodukter i Cibdol -butikken. Hvis du fortsatt har spørsmål om søvn eller god søvnhygiene, kan du gå til vårt CBD -leksikon for alt du trenger å vite.

Produktvelger