Author: Luke Sholl
About the author
A picture of Luke Sholl
Med over ti års erfaring med å skrive om CBD og cannabinoider, er Luke en etablert journalist som jobber som hovedforfatter for Cibdol og andre cannabinoid publikasjoner. Forelsket i å presentere fakta, bevisbasert innhold, strekker hans fascinasjon for CBD seg også til fitness, ernæring og sykdomsforebygging.
Read more.

Hva er Ginkgo Biloba?

Hva er Ginkgo Biloba?

Uttrukket fra et av de eldste levende trærne i verden, er Ginkgo biloba et utrolig populært urtetilskudd som brukes over hele verden. Det norske navnet er Tempeltre, men Ginkgo biloba er ofte brukt på produktbeskrivelser. Med en levende historie er det mye å avdekke, så la oss hoppe rett inn i de allsidige bruksområdene til dette bestselgende kosttilskuddet.

Hva er egentlig Ginkgo biloba?

Ginkgo biloba er et urtetilskudd utvunnet fra de tørkede bladene på ginkgo-treet.[1] Det som imidlertid gjør Ginkgo biloba-arten ganske ekstraordinær er historien. Mange anser treet som et "levende fossil", på grunn av dets utrolig lange levetid og bånd til lignende arter som eksisterte for rundt 170 millioner år siden. Med noen eksemplarer i Kina som antas å være over 2500 år gamle og nå mer enn 130 fot høye, er Ginkgo biloba uten tvil en av de mest motstandsdyktige artene på planeten.

Ginkgo-treets omfattende historie er også en av hovedårsakene til at Ginkgo biloba-tilskudd er så populære. Den har blitt en bærebjelke i kulturer over hele verden, og har bevist seg sakte, men sikkert gjennom dens mange års eksistens. Mest bemerkelsesverdig er dens innflytelse på tradisjonell kinesisk medisin, der de tørkede bladene brukes til ulike holistiske formål og for å støtte kognitiv funksjon.

Hvordan Ginkgo biloba fungerer

Før vi dykker inn i Ginkgo bilobas spesifikke effekter, må vi først gjennomgå hvordan ekstraktet påvirker mentalt og fysisk velvære generelt. Tempeltreet er fullpakket med flavonoider og terpenoider (ginkgolider og bilobalid), som er kraftige antioksidanter. Det som gjør antioksidanter avgjørende for menneskers helse er først og fremst deres innvirkning på frie radikaler.

Frie radikaler er i hovedsak ustabile atomer som spretter rundt inne i menneskekroppen og skader celler. Ved å være svært reaktive bidrar frie radikaler til aldring, oksidativt stress, sykdom og mer. Imidlertid kan antioksidanter effektivt slå frie radikaler "av" ved å gi fra seg noen av deres egne elektroner.

Vi forstår fortsatt ikke helt omfanget av interaksjonen mellom antioksidanter og frie radikaler, eller hvordan man kan utnytte det best mulig. Likevel kan ethvert stoff som kan redusere virkningen av frie radikaler potensielt være til fordel for velvære.

Hva er Ginkgo biloba bra for?

Så, hva er det med Ginkgo biloba-tilskudd som har holdt seg på bestselgerlistene i mange år? For å svare på det spørsmålet, må vi se på vitenskapen som støtter ginkgos foreslåtte innflytelse. Nedenfor er en generell oppsummering av områdene som viser mest lovende.

Ginkgo biloba og kognitive lidelser

Effekten av Ginkgo biloba på kognitive lidelser som Alzheimers sykdom (AD) er et av områdene med mest forskning, men det er et forbehold. Til tross for interessen virker resultatene blandede, med noen studier som tyder på at det er en gunstig effekt, mens andre bestrider nytten.

Imidlertid er det kanskje ikke et tilfelle av ingen påvirkning, men en begrenset påvirkning hos friske individer. En metaanalyse fra 2012 av Ginkgo biloba fant "ingen påviselige positive effekter" hos friske individer, men ytterligere tre studier tyder på at "Gb kan gi noen ekstra kognitive fordeler" spesifikt hos Alzheimers -pasienter.[2],[3],[4]

Ginkgo biloba og betennelse

Det er ikke å nekte for den betydelige virkningen av kronisk betennelse, så ethvert stoff som kan vise seg å være innflytelsesrikt er verdt å utforske. For det formål fremhever en dyremodellstudie fra 2008 fra amerikanske forskere noen interessante virkningsmekanismer angående Ginkgo biloba og inflammatoriske markører.[5]

Studien bemerker at et spesifikt Ginkgo biloba-ekstrakt (EGb 761) kan påvirke iNOS- og COX-2-markører assosiert med ulcerøs kolitt. Og mens forskerne anerkjenner den potensielle bruken av EGb 761 som en komplementær strategi, forblir utfordringen med å standardisere ginkgoekstrakt og isolere spesifikke forbindelser en høyeste prioritet for fremtidige studier.

Ginkgo biloba og stemningslidelser

Et annet løfteområde fokuserer på Ginkgo biloba-ekstrakt 761 (EGb 761) og stemningslidelser som angst. I en placebokontrollert studie fra Klinik für Psychiatrie und Psychotherapie, bemerker forskerne at EGb 761 ikke bare presterte betydelig bedre enn placebo, men "det var trygt og godt tolerert".[6]

En annen studie fant lignende resultater når man undersøkte virkningen av Ginkgo biloba på ulike psykiatriske lidelser. Forskerne foreslo "den potensielle bruken av EGb 761, alene eller kombinert med nåværende medisinbehandling".[7]

Bivirkninger av Ginkgo biloba

Når det kommer til potensielle bivirkninger, er det noen få å være klar over. Først bør vi påpeke at selv om tørket ginkgo-ekstrakt virker godt tolerert, kan vi ikke si det samme for rå ginkgo-frø og -blader. Begge er giftige for mennesker, og du bør unngå dem helt.

Utenom å konsumere deler av ginkgo-treet rått, har det tørkede ekstraktet følgende potensielle bivirkninger:

• Hodepine
• Oppkast/kvalme
• Diaré
• Svimmelhet

En annen bemerkelsesverdig interaksjon er mellom ginkgo og blodviskositet. Hvis du har en blødningsforstyrrelse eller for tiden tar medisiner som endrer blodpropp, anbefales det å unngå å innta Ginkgo biloba-ekstrakt. Selvfølgelig, hvis du har noen tvil eller bekymringer, bør du alltid diskutere å ta et nytt kosttilskudd med en lege eller lege for å få saksspesifikke råd.

Hvor mye Ginkgo biloba bør du ta?

Forskningen angående Ginkgo biloba-dosering er begrenset, og det er derfor ingen spesifikke retningslinjer. Hvis du bestemmer deg for å ta ginkgo-tilskudd, er det best å følge produsentens råd, begynne med en lav dose og bygge gradvis for å observere hvordan du føler deg. En annen viktig faktor er hvilken type supplement du bruker.

Ginkgo biloba er tilgjengelig som kapsler, pulver, tabletter, ekstrakter og bryggeklar te. Hver kommer med forskjellige konsentrasjoner og biotilgjengelighet, så du bør tilpasse dosen deretter.

Husk at ingen av skjemaene som er fremhevet ovenfor er bedre enn andre. I stedet handler det om å matche fordelene ved et bestemt produkt med dine spesifikke livsstils- og velværebehov.

Når skal du ta Ginkgo biloba

Hvis du tar ginkgo-tilskudd for generelle velværeformål, bør du sikte på å innta en vanlig dose sammen med din eksisterende kosttilskuddsrutine.

Hvis du prøver å møte et spesielt velværebehov, bør du imidlertid sikte på å ta ginkgoekstrakt 1–4 timer før det er nødvendig. Nesten alle former for ginkgo-tilskudd må reise gjennom fordøyelsessystemet før aktive ingredienser kan begynne å sirkulere kroppen.

Er Ginkgo biloba-tilskudd trygge?

Ginkgo biloba er et urtetilskudd, noe som betyr at det ikke er underlagt de samme restriksjonene og kvalitetskontrollene som regulerte stoffer. For å sikre at du får en best mulig opplevelse, kjøp alltid Ginkgo biloba-produkter fra en pålitelig leverandør, helst en som publiserer en komplett liste over ingredienser. Selv om ginkgo i seg selv virker godt tolerert, er det en større sjanse for at produkter av lav kvalitet kan inneholde uønskede eller skadelige elementer.

Når det gjelder treets foreslåtte velværefordeler, er den nøyaktige påvirkningen fortsatt under utredning. Men gitt utbredelsen av Ginkgo biloba-tilskudd, og deres synergi med andre naturlige ingredienser, er det ingen tvil om at vi ikke har sett den siste forskningen som undersøker dens innvirkning på fysisk og mentalt velvære.

Interessert i å utforske Ginkgo biloba sammen med dusinvis av andre naturlige ingredienser? Hvorfor ikke bla gjennom Cibdol-butikken for et komplett utvalg av velværetilskudd. Og for å lære mer om forholdet mellom frie radikaler og antioksidanter, besøk vår CBD leksikon.

Kilder

[1] Ginkgo. Nasjonalt senter for komplementær og integrativ helse. https://www.nccih.nih.gov/health/ginkgo. Publisert 2020. Åpnet 10. mai 2022. [Kilde]

[2] Canevelli M, Adali N, Kelaiditi E, Cantet C, Ousset P-J, Cesari M. Effekter av gingko biloba-tilskudd hos pasienter med Alzheimers sykdom som mottar kolinesterasehemmere: Data fra ictus-studien. Fytomedisin. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0944711314000257. Publisert 16. februar 2014. Åpnet 10. mai 2022. [Kilde]

[3] Kanowski S;Herrmann WM;Stephan K;Wierich W;Hörr R; S. Bevis på effekt av ginkgo biloba spesialekstrakt EGB 761 hos polikliniske pasienter som lider av mild til moderat primær degenerativ demens av Alzheimer-typen eller multi-infarkt demens. Farmakopsykiatri. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/8741021/. Publisert 1996. Besøkt 10. mai 2022. [Kilde]

[4] Yang G;Wang Y;Sun J;Zhang K;Liu J; G. Ginkgo biloba for mild kognitiv svikt og Alzheimers sykdom: En systematisk oversikt og metaanalyse av randomiserte kontrollerte studier. Aktuelle emner innen medisinsk kjemi. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26268332/. Publisert 2016. Besøkt 10. mai 2022. [Kilde]

[5] Kotakadi VS, Jin Y, Hofseth AB, et al. Ginkgo biloba-ekstrakt EGB 761 har anti-inflammatoriske egenskaper og lindrer kolitt hos mus ved å drive effektor-T-celle-apoptose. Karsinogenese. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2527648/. Publisert september 2008. Åpnet 10. mai 2022. [Kilde]

[6] R; WHAKHKMH. Ginkgo biloba spesialekstrakt EGB 761 i generalisert angstlidelse og tilpasningsforstyrrelse med engstelig stemning: En randomisert, dobbeltblind, placebokontrollert studie. Tidsskrift for psykiatrisk forskning. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16808927/. Publisert 2006. Åpnet 10. mai 2022. [Kilde]

[7] P; MPR-SERCR. Ginkgo biloba-ekstrakt 761: En gjennomgang av grunnleggende studier og potensiell klinisk bruk ved psykiatriske lidelser. CNS og nevrologiske lidelser medikamentmål. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25642989/. Publisert 2015. Besøkt 10. mai 2022. [Kilde]

Produktvelger