CBD og koffein: Kan jeg blande dem?

Mange nekter å la dagen begynne før de har fått morgenkaffen. Brukt for å bekjempe tidsfrister og tretthet på jobben, har koffein virkelig blitt en hjørnestein i det moderne samfunnet. Enten du ønsker å drikke det varmt eller kaldt, er en ting sikkert; moderering er nøkkelen. Mens små mengder koffein kan være gunstige, kan for mye gjøre at du føler deg nervøs og engstelig.

Når flere og flere tar en daglig dose CBD, ofte om morgenen med andre kosttilskudd og vitaminer, kan det potensielt motvirke bivirkningene som kaffe gir?

Hva er koffein?

Før vi kan faktorisere CBDs potensielle innflytelse på morgenkaffen vår, er det best å få en forståelse av koffein i seg selv.

En alkaloid forbindelse, koffein, er et naturlig stimulerende middel som oftest finnes i kaffe-, te- og kakao planter. Imidlertid er koffeinens tilstedeværelse også brukt i energidrikker, kosttilskudd og til og med frokostblandinger - noe som betyr at du ikke trenger å lete lenge for å få tak i det, enten det er tilsiktet eller ved et uhell. Koffein påvirker sentralnervesystemet og brukes som et middel til å holde folk oppe og våken.

Koffein har blitt brukt i århundrer, med historikere som daterte sin første bruk av te tilbake til 2737 f.kr. Opprinnelsen til kaffe er litt sløvere enn dens motstykke, noe som fører til mye spekulasjoner.

Det er en legende om at en etiopisk hyrde oppdaget kaffe ved å legge merke til at geitene hans spiste kaffebønnene rett fra planten, og deretter ble energiske. Selv om dette kan høres ut som bare oppspinn, er oppdagelsen av kaffe vanskelig å kartlegge. Imidlertid vises mer troverdige indikasjoner på dets første bruk fra 1400-tallet, noe som gir et mye mer detaljert innblikk i hvordan bønnene tilberedes og brygges.

Uansett hvordan koffein og kaffe har blitt populært i samfunnet vårt, er det her for å bli. Men hva vet vi om den virkelige effekten av koffein på kroppen vår?

Hva er fordelene og effektene av koffein?

Koffeinens naturlige sentralstimulerende egenskaper er det som trekker mange mennesker til å bruke det. Imidlertid er samspillet ikke så greit som du kanskje tror. I stedet for å ta direkte tiltak, hemmer koffein reseptorer aktivert av nevrokjemiske adenosin.

Adenosine er veldig viktig på grunn av rollen den har i å håndtere søvnrytmen. Når adenosin frigjøres, oppmuntrer det kroppen til å hvile og redusere hjernens aktivitet. Koffein virker for å blokkere disse reseptorene fra binding med adenosin. Under normale omstendigheter bygger adenosin nivåene seg opp utover dagen, til vi endelig sover om kvelden. Når koffein inntas, blir vår naturlige søvnsyklus avbrutt, slik at vi blir mer våken.

I tillegg til å holde oss lengre våkne, så har koffein bemerkelsesverdige fordeler og effekter. Antagonerende adenosinreseptorer gjør at andre nevro kjemikalier, som dopamin, epinephrine (adrenalin) og noradrenalin, kan ha en mer fremtredende effekt på kroppene våre.

Dopamin er knyttet til vår biologiske mekanisme for glede og belønning, og har til og med potensial til å redusere blodtrykket og hjertefrekvens. Mens adrenalin og noradrenalin er ansvarlige for å mobilisere hjernen og kroppen til handling.

I tillegg til fordelene som allerede er nevnt, har koffein også vært knyttet til økt metabolisme, forbedret treningsytelse og beskyttelse mot hjertesykdom. Å opprettholde den fine linjen mellom behagelig stimulering og overbelastning av koffein i kroppen, vil imidlertid avhenge av brukerens personlige toleranse og mengden koffein som inntas. Videre er det bivirkninger forbundet med for mye koffein inntak.

Hva er bivirkningene av koffein?

Det kan ikke benektes de potensielle fordelene som koffein gir, men det er ikke å si at det ikke er noen bivirkninger også. Selv om ikke alle vil oppleve bivirkninger, er de en vanlig forekomst for de som ovenfor gir eller reagerer sterkt på koffein generelt.

Blant de som lider av angst, kan symptomene forverres ved bruk av koffein, Som nevnt, mens det blokkerer adenosin, kan det tillate frigjøring av adrenalin i kroppen. Dette kan igjen føre til økt angst når kroppen får en "sloss-eller-løp-respons" på koffein. Hvis du for eksempel føler at du ofte er nervøs eller spretten etter å ha drukket en stor kaffe, kan dette være et potensielt tegn på en bivirkning.

Mens koffein har evnen til å holde brukerne våkne, kan for mye forårsake søvnløshet. Dette kan påvirke noen mer enn andre, og faktisk har eldre brukere en tendens til å oppleve denne bivirkningen mer enn de unge. Men hvis du føler du opplever søvnløshet etter å ha drukket kaffe eller energidrikker, kan det bidra til å redusere mengden du bruker.

Hva med koffein avhengighet og tilbaketrekning?

Brukere som trenger koffein flere ganger om dagen, kan sees på som avhengige av det. Når de blir mer avhengige av stoffet, forbrukes mer og med en større frekvens. Dette kan medføre bivirkningene som allerede er nevnt, men det er faktisk abstinenssymptomene fra koffein bruk som kan forårsake problemer som hodepine og andre ubehagelige fysiske og psykologiske symptomer.

På grunn av sin stimulerende effekt, bør det ikke komme som en overraskelse at koffein i noen tilfeller kan føre til økning i blodtrykk og hjertefrekvens. Selv om denne forekomsten normalt er forbundet med overflødig forbruk, bør brukere som merker disse symptomene se på å redusere koffein inntaket.

Hvordan samhandler CBD med koffein?

Nå som vi har undersøkt koffeinens gunstige effekter og bivirkninger, hvordan kan CBD samhandle med morgenkaffen din? Før vi kan forstå hvordan to forbindelser fra tilsynelatende motsatte ender av spekteret fungerer sammen, må vi først se på CBD isolert.

Cannabidiol er en forbindelse som finnes i Cannabis sativa (hamp) som samhandler med vår endocannabinoid system (ECS), blant mange andre molekylære mål. CBD opplever utstrakt bruk som et daglig supplement for å forbedre trivselen. Selv om forskning ennå ikke har bekreftet CBDs fullstendige fordeler, rapporterer foreløpige studier og anekdotiske kontoer at CBD kan lette nervene og fremme god nattesøvn.

Dette er bare et raskt overblikk over CBDs potensielle evner. Men potensialet for å berolige nervene er kritisk, spesielt når du vurderer bivirkningene av for mye koffein. Interessant nok er samarbeidet mellom CBD og koffein potensielt langt mer intrikat enn å bare oppheve virkningen av sistnevnte, da begge forbindelsene antas å samhandle med adenosine reseptorer.

Kan jeg legge CBD i kaffen min?

Mens noen velger å ta en CBD softgel eller kapsel som en del av morgenrutinen, er det fullt mulig å kutte ut mellommannen og legge CBD direkte i kaffen. Med produkter som CBD On The Go! kan du blande ferdiglagede doserte 20 mg poser i pulverform i kaffen din hjemme eller på vei til jobb.

Hva er de potensielle fordelene ved å blande CBD og kaffe?

Ved å legge til CBD i kaffen din, kan du også oppleve de potensielle fordelene med begge stoffene. Selv om effekten av koffein er dyp, spesielt i store doser, er de noe kortvarige. Å kombinere CBD og koffein har potensial til å øke årvåkenhet og fokus i en lengre periode, mens cannabinoiden virker for å potensielt redusere effekten av koffeinens bivirkninger.

Ettersom forskning på effekten av CBD fremdeles er i sin spede begynnelse, er vår forståelse av dette unike partnerskapet veldig mye i den innledende fasen. Imidlertid produserer mange selskaper allerede kaffe som er merket med CBD.

Balanse er nøkkelen når det gjelder forbindelser som endrer måten vi føler på, og koffein er ikke noe unntak. Den enkleste måten å håndtere bivirkningene fra koffein er å holde inntaket moderat. Men hvis du er følsom overfor små doser eller desperat prøver å overholde en frist på jobben, kan koffein som tar i partnerskap med CBD vise seg å være svært effektivt.

Hvis du er interessert i å prøve denne kombinasjonen selv, hvorfor ikke gå til Cibdol butikken for et stort utvalg av cannabinoid infuserte produkter? Sørg også for at du holder deg oppdatert med den siste utviklingen om CBD og andre cannabinoider ved å bla i vår omfattende og ofte oppdaterte CBD leksikon.

Produktvelger