Published:

Updated:

Author: Luke Sholl

5-HTP: Fordeler, bruk, dosering og bivirkninger

5-HTP

5-hydroksytryptofan (5-HTP) spiller en avgjørende rolle i hvor mye serotonin kroppen vår produserer. Imidlertid, med mange helsemessige forhold knyttet til lave serotoninnivåer, vender folk seg i økende grad til 5-HTP-kosttilskudd for å oppmuntre til velvære. For å finne ut hva du trenger å vite om 5-HTP, og om tilskudd er riktig for deg, fortsett å lese.

Hva er 5-HTP?

Fra det grunnleggende er 5-HTP en naturlig forekommende aminosyre som kommer fra L-tryptofan (også en aminosyre). Når vi spiser mat som er rik på L-tryptofan, omdanner kroppslige enzymer syren til 5-HTP, som deretter omdannes til 5-HT, eller som det ellers er kjent, serotonin.

Det kan virke litt forvirrende i begynnelsen, men 5-HTP øker til slutt nivåene av det såkalte "lykkemolekylet" serotonin, og kan igjen påvirke velvære.

For de fleste av oss vil tilstrekkelige nivåer av 5-HTP komme fra mat som er rik på L-tryptofan, for eksempel frø, soyabønner, ost og kalkun. Noen mennesker velger imidlertid å supplere 5-HTP for å øke serotoninnivået. Vi skal komme inn på hvorfor snart, men oppsummeringen er at større serotoninnivåer kan hjelpe med problemer knyttet til humør, migrene og søvnforstyrrelser.

Heldigvis er frøene til den vestafrikanske planten Griffonia simplicifolia en rikelig kilde til 5-HTP, og blir med forsiktig behandling lett tilgjengelige kosttilskudd.

Nå som vi vet hvor 5-HTP kommer fra, er det på tide å gå dypere inn i hvordan det kan fremme velvære.

Er 5-HTP effektivt?

Forskning tyder på en sammenheng mellom lave nivåer av serotonin og økt risiko for depresjon, migrene og søvnforstyrrelser. Den naturlige antagelsen er at å øke serotoninnivået (via 5-HTP-tilskudd) kan bidra til å motvirke disse forholdene.

Selvfølgelig er tilfeller mye mer nyansert enn å ta opp en enkelt nevrokjemisk, men foreløpige studier tyder på at det kan være et godt sted å starte. Med det i bakhodet, la oss undersøke noen av bevisene som støtter 5-HTP-tilskudd.

Depresjon

Det medisinske tidsskriftet trender i Pharmacological Sciences[1] forsøkte å forstå effekten av 5-HTP-tilskudd på behandlingsresistent depresjon. Tradisjonelt øker selektive serotoninopptakshemmere (SSRI) hjernens naturlige nivåer av 5-HT. Men hos behandlingsresistente pasienter er det ikke nok å opprettholde litt forhøyede nivåer for å bekjempe depresjonssymptomer tilstrekkelig.

Det er i disse tilfellene at enkeltpersoner vender seg til 5-HTP-kosttilskudd som en måte å øke serotoninnivået utover det som er mulig med tradisjonell medisinering.

En dyremodell for depressiv oppførsel viser at 5-HTP-kosttilskudd "kraftig forhøyer 5-HT", og at ved å etterligne interaksjonen hos mennesker, kan slow-release (SR) 5-HTP-legemidler potensielt være en "trygg og effektiv" måte å forfølge.

Migrene

En annen tilstand som ofte er knyttet til lave serotoninnivåer er migrene. Selv om den eksakte årsaken til migrene ikke er fullt ut forstått, kan 5-HT være en medvirkende faktor, takket være bevis fra en studie fra 2011[2]. Forskere etablerte en sammenheng mellom serotoninmangel og hemiplegisk migrene ved å undersøke to søsken med forskjellige svekkende genetiske tilstander.

Selv om mangel på serotonin sannsynligvis er en del av et mye bredere problem med cellesignalering, støtter det oppfatningen om at noen typer migrene kan bli indusert eller forverret av mangel.

Søvnforstyrrelse

5-HTPs rolle i søvn er interessant, ettersom tilskudd faktisk kan øke våkenhet[3]. Baksiden er imidlertid at høyere serotoninnivåer (som et resultat av 5-HTP-tilskudd) kan øke humøret og derfor bekjempe noen av de stemningsrelaterte problemene som forstyrrer avslappende søvn.

Det er også det medfødte samspillet mellom serotonin og melatonin å vurdere. Pinealkjertelen er avhengig av serotonin for å produsere melatonin, det søvnfremkallende hormonet som er ansvarlig for å styre kroppens døgnrytme. Tilstrekkelig serotoninnivå kan oppmuntre til sunn søvn, men de eksakte implikasjonene vil variere fra person til person.

Studiene ovenfor representerer et øyeblikksbilde av bevisene som støtter 5-HTPs foreslåtte helsemessige fordeler. Du finner også oppmuntrende koblinger mellom 5-HTP og flere forhold vi ikke har nevnt, men temaet som går igjen er mangel på kvalitativ forskning på tvers av alle disse sykdommene. For nå må vi vente på at forskere skal avdekke det fulle potensialet til 5-HTP i denne forbindelse.

Dosering

Dosering av 5-HTP er hovedsakelig avhengig av årsakene du tar det for. Ulike doser påvirker kroppen på en rekke måter. Som sådan kan du bruke følgende retningslinjer som utgangspunkt:

• Søvn: 100–300 mg, omtrent tretti minutter før sengetid.

• Migrene: 100–200 mg. Når det gjelder frekvens, kan du enten konsumere med jevne mellomrom hele dagen (opptil tre ganger om dagen med et måltid) eller ta 5-HTP mens du føler at en migrene kommer.

• Humør: 50–100 mg. Nøkkelen til å ta 5-HTP for humør er frekvens. Å holde seg til en lavere dose enn vanlig, men ta tilskuddet oftere, kan være en effektiv strategi for å øke humøret. Der det er mulig, ta kosttilskudd med mat opptil tre ganger om dagen.

Som tilfellet er med enhver forbindelse som påvirker kroppens nevrokjemiske balanse, er det best å starte lavt og sakte. Med det mener vi å begynne i nedre ende av anbefalingene ovenfor. Det er viktig å se hvordan kroppen din reagerer, ettersom jo større dosen er, desto større er sannsynligheten for bivirkninger.

Mulige bivirkninger

Med potensielle fordeler og dosering dekket, er det på tide å se på de mulige bivirkningene av 5-HTP. Heldigvis er sannsynligheten for bivirkninger lav, og de som oppstår virker milde. Forskning tyder på at tillegget generelt er trygt å ta daglig, men mulige bivirkninger inkluderer:

• Halsbrann
• Kvalme oppkast
• Magesmerter/diaré
• Døsighet

Det er også viktig å forstå at 5-HTPs innvirkning på serotoninnivåer kan forstyrre visse reseptbelagte medisiner, inkludert SSRI og andre antidepressiva. Som sådan må du først diskutere tilskudd med lege.

Forholdsregler og advarsler

Samlet sett er risikoen forbundet med 5-HTP-tilskudd minimal; Det er imidlertid noen unike omstendigheter å være klar over. Selv om du ikke passer inn i kategoriene nedenfor, er det alltid fordelaktig å diskutere regelmessig tilskuddsinntak med en lege først. De vil tilby saksspesifikke råd langt utover veiledninger og anbefalinger på nettet.

Alle som er gravide eller ammer, bør unngå å ta 5-HTP. Det er ikke bevis for at det er skadelig, men det er heller ingen rapporter som sier noe annet. Det er alltid best å være på den sikre siden når fostre eller nyfødte er involvert. Det samme rådet gjelder for barn, spesielt de under tolv år. Barn over tolv år kan ta 5-HTP, men du bør diskutere dette med en lege.

Den siste oppsigelsen innebærer at enkeltpersoner snart skal opereres. Noen av legemidlene som administreres under operasjonen kan endre kroppens balanse av serotonin, og du vil ikke forstyrre funksjonen ytterligere ved å ta 5-HTP-tilskudd. Ideelt sett vil du slutte å ta 5-HTP minst to uker før en planlagt operasjon.

Og der har du det; en oversikt over 5-HTPs bruk, fordeler og bivirkninger i et nøtteskall. Med en god sikkerhetsprofil, begrensede potensielle bivirkninger og et stort potensial, er det ingen tvil om at 5-HTP kan være et verdifullt supplement for velvære.

Hvis du leter etter et mangfoldig utvalg av naturlige velvære -kosttilskudd, hvorfor ikke bla gjennom Cibdol -butikken for et utvalg av oljer, kapsler, kosttilskudd, kremer og mer? Eller, hvis du vil lære mer om hvordan kroppen formidler smerte, søvn og humør, kan du besøke vårt CBD -leksikon.

Kilder

[1] Jacobsen, J. P. R., Krystal, A. D., & Krishnan, K. R. R. (2017). Adjunctive 5-hydroxytryptophan slow-release for treatment-resistant depression: Clinical and pre-clinical rationale. NCBI. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5728156/ [Kilde]

[2] Horvath, G. A., Selby, K., & Poskitt, K. (2011). Hemiplegic migraine, seizures, progressive spastic paraparesis, mood disorder, and coma in siblings with low systemic serotonin. SAGE Journals. https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/0333102411420584 [Kilde]

[3] Watson, C. J., Baghdoyan, H. A., & Lydic, R. (2011). Neuropharmacology of Sleep and Wakefulness. NCBI. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3026477/ [Kilde]

Author
Luke Sholl

Title/author.

Luke Sholl
Med over ti års erfaring med å skrive om CBD og cannabinoider, er Luke en etablert journalist som jobber som hovedforfatter for Cibdol og andre cannabinoid publikasjoner. Forelsket i å presentere fakta, bevisbasert innhold, strekker hans fascinasjon for CBD seg også til fitness, ernæring og sykdomsforebygging.
Luke Sholl

Title/author.

Luke Sholl
Med over ti års erfaring med å skrive om CBD og cannabinoider, er Luke en etablert journalist som jobber som hovedforfatter for Cibdol og andre cannabinoid publikasjoner. Forelsket i å presentere fakta, bevisbasert innhold, strekker hans fascinasjon for CBD seg også til fitness, ernæring og sykdomsforebygging.
Produktvelger