For en bedre og lengre natts søvn

Søvninformasjonsside

Uansett hobbyer, arbeidsplan eller forpliktelser, er det én avgjørende prosess vi alle trenger – søvn.
En god natts søvn hjelper oss ikke bare med å forstå dagens hendelser, men den sikrer at sinnet og kroppen vår har den nedetiden de trenger.

  • Hva er en god natts søvn?
  • Søvnproblemer: Årsakene
  • Søvnproblemer: Symptomene
  • Søvnproblemer: Små endringer du kan gjøre
  • Ingredienser som kan hjelpe

Våre søvntips

Fall Asleep (Meladol)
(59)
€ 25,00
Directly available
KJØP NÅ
Complete Sleep
(14)
€ 39,95
Directly available
KJØP NÅ
Fall Asleep Kapsler
(6)
€ 25,00
Directly available
KJØP NÅ

Hva er en god natts søvn?

Uansett hvor mye eldre (eller klokere) vi blir, forsvinner aldri behovet for søvn. I stedet blir det stadig mer avgjørende å oppnå en avslappende søvn, spesielt hvis vi ønsker å leve et langt og tilfredsstillende liv.

Søvn er avgjørende for mental og fysisk helse, men mange mennesker innser ikke at søvn kommer i etapper. Mens alle de fire søvnstadiene er avgjørende for velvære, er den tredje fasen (dyp søvn) den viktigste for å føle seg uthvilt og holde seg frisk.

Hvor mye søvn trenger vi egentlig?

De generelle anbefalingene for søvn er som følger:

Det er viktig å fremheve at søvn er en veldig personlig opplevelse, og anbefalingene ovenfor er bare en retningslinje. Den ideelle varigheten av søvn for deg vil avhenge av din helse, livsstil og andre faktorer.

Søvnproblemer:
årsakene

I prinsippet skal det være enkelt å sovne – du legger hodet ned for å hvile når du er sliten, driver av gårde til drømmeland og våkner når du er god og klar. Virkeligheten kan imidlertid være annerledes.

Følgende faktorer har alle potensial til å påvirke rastløshet og din evne til å sovne lett:

Mat

(Overflødig fett og sukker)

Koffein

(Spesielt om kvelden)

Stress

(Eller andre psykiske problemer)

Lys

(Hovedsakelig blått lys fra elektriske enheter)

Bråk

(Forstyrrelser hele natten)

Tid

(Uregelmessig arbeidstid)

Søvnproblemer
Symptomene

Dessverre, i et 24/7-samfunn føles det ofte nesten umulig å koble av om natten. Men selv om mange kan ignorere problemene de har for å sovne, er implikasjonene av å ikke få nok søvn ganske alvorlige. En konsekvent og langvarig mangel på avslappende søvn kan føre til følgende:

  • Kardiovaskulære problemer
  • Diabetes
  • Overvekt
  • Depresjon
  • Dårlig motivasjon
  • Lav konsentrasjon

Det verste av alt er at disse symptomene bare er et øyeblikksbilde. Kombiner mangel på søvn med en stillesittende livsstil, et fettrikt kosthold eller røyking, og du kan dramatisk forkorte forventet levealder.

Søvnproblemer:
Små endringer du kan gjøre

Vi vet at avslappende søvn er avgjørende for velvære, og omtrent hvor mye vi bør få hver natt, men hvis du sliter med å få litt velfortjent hvile, hvilke skritt kan du ta for å forbedre situasjonen?

Forutsatt at du ikke har underliggende helsemessige forhold, er en sunn, balansert livsstil den vanligste anbefalingen for bedre søvnkvalitet.

Små endringer i hverdagsrutinen din kan veldig raskt føre til betydelig forbedret søvnkvalitet, inkludert:

Trening

Lett trening (30 minutter om dagen)

Kosthold

Inkludert fullmat

Regelmessighet

Konsekvent søvnmønster

Kosttilskudd

Melatonin, lavendel & kamille

Komfort

En komfortabel seng og rolige omgivelser

Ingredienser som kan hjelpe

Cannabinoids Cannabidiol (CBD), Cannabinol (CBN) Cibdol products that contain cannabinoids are: CBD Oil CBN Oil Fall asleep Fall asleep capsules Stay asleep capsules Complete sleep
Botanicals Lavender, Chamille, Hop, 5-HTP Cibdol products that contain Botanicals are: Stay asleep capsules Complete sleep
Other Melatonin Cibdol products that contain Melatonin are: Fall asleep Fall asleep capsules

Cibdol er her for å hjelpe med sitt omfattende utvalg av naturlige søvnprodukter, klare for å gi deg mulighet til å oppnå fredelig, uavbrutt søvn.

Ofte stilte spørsmål

Har du spørsmål om søvn?

Avslappende søvn kan være avgjørende for velvære, men vi har alle forskjellige behov. For å lære hva du trenger å vite om søvn, besøk vår omfattende velvære leksikon.
Hva er døgnrytmen?

Døgnrytmen din er en naturlig prosess som kroppen din bruker for å hjelpe til med å regulere funksjoner som søvn, fordøyelse, hormonfrigjøring og kroppstemperatur. Basert primært på lyseksponering, har hver person sin egen døgnrytme i henhold til søvnsyklus og livsstil. Du trenger en balansert døgnrytme for å fullføre en full søvnsyklus. Les mer om døgnrytmen.

Hva er de forskjellige stadiene av søvn?

Søvn består av fire stadier: innsovning, lett søvn, slow-wave søvn og REM. En typisk søvnsyklus tar alt mellom 90–120 minutter, og de fleste fullfører 4 eller 5 sykluser om natten. Du kan ikke hoppe over et stadium, noe som gjør tilstrekkelig søvn per natt, da en god søvnrutine avgjørende for mentalt og fysisk velvære. Les mer om søvnstadiene her.

Hva er søvnrytme?

Å praktisere god søvnrytme betyr å skape et miljø og en livsstil som støtter kroppens behov for søvn. Vanlige eksempler inkluderer å opprettholde et konsekvent sovemønster, holde soverommet ditt fritt for distraksjoner og slappe av før sengetid. Å skreddersy en søvnrytme til dine behov er den beste måten å få nok søvn på. Les mer om søvnrytme her.

Hvor mye søvn trenger vi egentlig?

Hver persons behov for søvn varierer i henhold til faktorer som aktivitetsnivå, alder og eksisterende medisinske tilstander. Som en generell tommelfingerregel bør voksne over 18 år sikte på syv timers søvn eller mer. Viktigst av alt, lytt til kroppens behov og juster søvnplanen din slik den passer. Les mer om søvn her.

Hva er konsekvensene av dårlig søvn eller søvnløshet?

Regelmessig forstyrrelse av søvnen forårsaker mange problemer, inkludert (men ikke begrenset til) tretthet, irritabilitet, dårlig konsentrasjon, hjernetåke og tretthet på dagtid. Det er vanlig å oppleve en kombinasjon av symptomer, og selv om de ikke vil skade helsen din på kort sikt, kan langsiktig kan søvn med dårlig kvalitet og søvnløshet forårsake betydelige helseproblemer. Les mer om søvnløshet her.

Hva er konsekvensene av søvnmangel?

Søvnmangel er knyttet til dusinvis av alvorlige helseproblemer, ettersom kroppen din trenger søvn for å reparere celler, behandle informasjon og gjenopprette energi. Den langsiktige virkningen av søvnmangel inkluderer hukommelsesproblemer, humørsvingninger, svekket immunitet, vektøkning, høyt blodtrykk og mye mer. Enkelt sagt, uten hvile kan ikke kroppen din fungere ordentlig. Les mer om søvnmangel her.


Produktvelger