Fokusering på det
som betyr noe

Fokusinformasjonsside

Slip tankene dine
Objektet for fokus kan være arbeid, det kan være en lek– det kan til og med være studier eller gjøremål hjemme. Uansett hva oppgaven er, hjelper det å fokusere hjernen din med å dedikere oppmerksomheten til oppgaven. Men hvordan fokuserer du når verden er full av distraksjoner?

  • Hva er kognitiv ytelse?
  • Forbedre hjernens evne til å tilpasse seg
  • Forbedring av kognitiv ytelse
  • Kognitiv nedgang: Små skritt du kan ta
  • Ingredienser som kan hjelpe

Våre fokusforslag

Focus Better
(4)
€ 29,95
Directly available
KJØP NÅ
React Faster
(3)
€ 29,95
Directly available
KJØP NÅ

Hva er kognitiv ytelse?

Fokus er kulminasjonen av flere nøkkelområder, som til sammen utgjør vår kognitive ytelse. I hovedsak er fokus hvor godt hjernen vår kan løse problemer og tilpasse seg mentalt belastende situasjoner.

Imidlertid er ikke hjernen kontinuerlig i en hyperfokusert tilstand, og det trenger den heller ikke være. Det som i stedet er viktig er at når vi trenger å fokusere på et objekt, en person eller en oppgave, kan vi øke vår kognitive ytelse for å møte etterspørselen.

Ved å trene flere nøkkelområder kan vi forbedre hastigheten som hjernen vår når «toppytelse» med, og grensene for den terskelen. Dessuten er trening av hjernen en utmerket måte å bekjempe kognitiv tilbakegang, et uunngåelig symptom på aldring.

Forbedre hjernens evne til å tilpasse seg

Hjerneplastisitet kan høres ut som et skremmende begrep, men ideen er enkel – det er hjernens evne til å tilpasse seg endrede krav, inkludert restrukturering og reorganisering av synaptiske forbindelser. Det er hjernens største ferdighet, men det er nettopp det – en ferdighet. Og for å bli dyktig i noen ferdigheter, må du trene.

Jo mer vi tester våre mentale evner, jo bedre er vår evne til å fokusere, lære, reagere og forstå. I likhet med hvordan trening i treningsstudio eller løpe 5K styrker muskler eller øker utholdenhet, jo mer vi tester hjernens plastisitet, jo raskere, sterkere og sikrere blir sinnet vårt. Forbedring av hjerneplastisitet sentrerer vanligvis om følgende tre områder.

Minne

Minnet vårt beholder og lagrer informasjon som vi kan bruke senere. Vi beholder mesteparten av informasjonen i en kort periode (korttidshukommelsen), mens noe fester seg i underbevisstheten vår (langtidshukommelsen). Vi har også sanseminner — f.eks. severdigheter, lyder og lukter – som katalogiseres i bare noen få sekunder før de behandles på nytt.

Konsentrasjon

Når vi fokuserer på en enkelt tanke eller oppgave - det er konsentrasjon. Du kan nesten tenke på det som en spesialisert form for fokus. Konsentrasjon påvirker også beslutningstaking, noe som betyr at det er essensielt for å møte utfordringene i en moderne livsstil.

Reaksjon

Reaksjon dikterer hastigheten vi kan reagere på informasjon og stimuli. Tenk å fange en ball eller unngå noe på fortauet. Hjernen din er ansvarlig for å behandle signaler fra det sentrale og perifere nervesystemet ditt, og gjør dem om til en meningsfull reaksjon.

Forbedre kognitiv ytelse

Med de tre områdene ovenfor i tankene (ingen ordspill), nedenfor er flere aktiviteter som kan forbedre den generelle kognitive ytelsen.

Neuroteknologi

Det finnes avanserte elektroniske enheter som kommuniserer med nervesystemet og nevrale aktivitet. Disse enhetene er en sofistikert tilnærming til hjerneplastisitet, og omfatter dyp hjernestimulering, cochleaimplantater og hjerne-datamaskin-grensesnitt.

Arbeidsbøker

Kognitive arbeidsbøker gir ulike mentale øvelser, med ulike utgaver ment å teste ulike funksjoner, som minne, oppmerksomhet og bevissthet. Det er til og med arbeidsbøker som omhandler spesifikke psykologiske lidelser som angst og depresjon.

improving cognitive performance

Kosttilskudd

Nootropics (også kjent som smarte stoffer eller kognitive forsterkere) er stoffer som kan forbedre hjernens ytelse. Bortsett fra reseptbelagte alternativer, inkluderer populære nootropics dedikert til å øke fokus koffein, omega-3-fettsyrer og L-theanin.

Hjernetrening

Morsom og interaktiv, hjernetrening kan romme praktisk talt alle typer plastisitetsforbedring. Hjernetrening kommer vanligvis i form av interaktive spill eller gåter, og er en givende måte å forbedre mental fokus og hukommelsesferdigheter.

Kognitiv nedgang: Små skritt du kan ta

Nedsatt hukommelse er en naturlig, og til syvende og sist en uunngåelig del av livet. Men akkurat som en muskel er mindre utsatt for skader hvis den er sterk og godt ivaretatt, er et velkondisjonert sinn bedre rustet til å håndtere hukommelsestap og andre kognitive problemer.

Hjernen vår symboliserer uttrykket "bruk det eller mist det". Så hvis du er interessert i å kondisjonere hjernen din og holde fokus, nedenfor er flere små skritt du kan ta.

Tren regelmessig

Aktivitet som øker hjertefrekvensen får blodet til å pumpe rundt i kroppen, og øker oksygen til hjernen. Dette frigjør ikke bare essensielle hormoner og nevrokjemikalier, men det kan til og med stimulere hjernens plastisitet via veksten av nye forbindelser.

Hold deg mentalt aktiv

Hjernen din fungerer akkurat som en muskel, noe som betyr at hvis du ikke trener den regelmessig, reduseres kapasiteten. Fokuser på morsomme og engasjerende mentale aktiviteter som hjernetrening. Å spille kort, fullføre et kryssord eller fullføre et puslespill er gode eksempler.

Spis et middelhavskosthold

Med vekt på plantebasert mat og sunt fett, vrimler middelhavsdietten av omega-3 fettsyrer, et naturlig nootropicum. Du vil også dra nytte av mindre rødt kjøtt, salt og bearbeidet mat enn typiske vestlige dietter.

Sosialiser

Sosial interaksjon er en fantastisk måte å oppmuntre til hjerneplastisitet. Å snakke med venner og familie hjelper ikke bare hjernen din med å behandle komplekse problemer, men det kan bidra til å holde depresjon, stress og andre psykologiske tilstander i sjakk.

Få rikelig med søvn

Avslappende søvn spiller en grunnleggende rolle i behandlingen og katalogiseringen av informasjon. Selv om kroppen kan se ut til å ikke gjøre noe mens vi sover, er hjernen en bikube av aktivitet, og bruker tiden til å generere og reparere nevrologiske forbindelser.

Kosttilskudd og ernæring

Hjernen trenger ressurser for å fungere, de fleste kommer fra maten og drikken vi inntar. Vitaminer, mineraler og andre kosttilskudd kan bidra til å balansere kroppens ernæringsbehov og holde den i toppform.

Ingredienser som kan hjelpe

Cannabinoider Cannabidiol (CBD), Cannabigerol (CBG), Cannabinol (CBN) Cibdol-produkter som inneholder cannabinoider inkluderer: CBD olje CBG-olje CBN-olje

Når fullstendig fokus er nødvendig, er Cibdols utvalg av naturlige kosttilskudd her for å støtte sinnet og kroppen din.


Produktvelger